Tweet har fått en andra chans

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-23

”It s me again” är lyckligare och mer harmonisk än debuten

It’s me again (r&b)

I introt till ”It’s me again” tackar Tweet för välsignelsen att få sjunga för oss ännu en gång, att vi gett henne en andra chans.

I själva verket är hela Tweets musikkarriär en andra chans.

Som det flitigt rapporterats var hon nere på botten och nära att ta livet av sig innan Missy Elliott ringde och fixade allt för tre år sedan. De samarbetade på Tweets fantastiska debutalbum ”Southern Hummingbird” som etablerade henne som en av vår tids mest originella r’n’b-sångerskor.

Till skillnad från så många av hennes kollegor förlitar sig Tweet nämligen inte på att producenterna ska göra jobbet. Hon må vara en Missy-protegé, men låtarna bygger sällan enbart på snygga beats eller smarta refränger, utan snarare på hennes sofistikerade sätt att leverera ord; viskande sensuellt i ena stunden, stötigt och gospelpassionerat i nästa, men med samma karaktäristiska minimalism.

I en tid av gapig tv-soul och skränig crunk’n’b sticker Tweet ut just för sin lågmäldhet. Det är r’n’b som har mer gemensamt med Joni Mitchell, eller moderna efterföljare som Keren Ann, än med Beyoncé. Hon sjunger finstämt och stillsamt – inte för att hon inte vill störa oss, utan för att vi ska lyssna mer noggrant.

Med en sämre sångerska skulle de svala arrangemangen lätt bli hissmusik, men Tweet förvandlar dem till intima inviter in i hennes värld. Det låter som om mikrofonen sitter på hennes underläpp. Man kan höra en knappnål falla i hennes studio och man kan höra exakt hur det låter varje gång hennes hjärta spricker. Vi missar inget. Ibland lämnas hennes röst ensam med bara knastret från en vinylskiva.

I ”I’m done” gungar hennes röst fram lika försiktigt som trumpeten i en Chet Baker-ballad. Hon snor snyggt textrader från flera olika decennier av bitter, uppgiven soul innan hon nöjer sig med att konstatera ”If you’re looking for me, I’m done/ Love don’t live here anymore”.

Men annars är ”It’s me again” en lyckligare, mer harmonisk skiva än debuten, full av varma kärleksförklaringar som ”Two of us”, ”Cab ride” och kuddfunken i singeln ”Turn da lights off”, den mer sällskapliga uppföljaren till hennes debutsingel ”Oops (oh my)”.

Martin Gelin

Följ ämnen i artikeln