Vemod och intimitet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-20

Bo Sundström närmar sig rötterna

Bo Sundström

Skåne (pop)

(COLUMBIA/SONY BMG)

Det var, efter att bara ha hört singeln ”En lyckad dag”, lite svårt att se vad Bo Sundström hade för tanke med att göra en soloplatta.

Skillnaden på den och det han brukar göra i Bo Kaspers Orkester var tämligen marginell. Samma sorts lagomfyndiga, lagomvassa tillbakalutade vardagsbetraktelse om hur trevligt allt kan vara. Musikaliskt möjligen lite poppigare, men ändå; väldigt mycket ännu en Bo-ballad.

”Skåne” gör bilden tydligare. Här får Sundström på ett album dra lite längre åt sina rötter i pop och rock än vad han har möjlighet att göra med moderskeppet, och han tillåter sig framför allt att bli mer personlig i texterna.

Det är ingen radikalt annorlunda skiva, ”experimentell” är kanske inte direkt ordet, och alla Bo Kaspers-fans lär tveklöst ha utbyte av den. Men den tillåter rösten från Piteå att bli lite allvarligare.

Och tillsammans med producenten Christoffer Lundquist, dennes Brainpool-polare David Birde och Jens Jansson och den bland mycket annat Ulf Lundell-bekante keyboardisten David Nyström åker han här till samma skånska studio där Per Gessle och Gyllene Tider spelat in sina senaste skivor för att botanisera i både den pop där han har sina rötter och den han gillar nu.

”Fanns inte du”, som är Bob Dylans ”If not for you” i ett översättningssamarbete mellan Hawkey Franzén och Sundström, är det kanske mest uppenbara exemplet.

Sundström har bevarat den lätt lantliga countrykänslan från originalet och Cecilia Nordlund lägger fin kör.

Bland Lundquists finurliga arrangemang och med sparsmakad melodikänsla söker sig Sundström vidare och hamnar stämnings- och arrangemangsmässigt hos såväl John Lennon som Mercury Rev och Badly Drawn Boy.

Och även om all musik inte sprakar finns det ofta intimitet och patos i texterna av ett slag man gärna skulle höra oftare från Sundström. Hör den vemodiga kärlekssången ”Jag ville slå dig med häpnad”, den ensamt självrannsakande ”Blick” och inte minst ”Man kan undra hur dom sover”, en sång om hustrumisshandlare, hjärtlösa krämare och allehanda hycklare där Sundström träffar hårt och rätt med väl valda ord.

Det finns nog en poäng med soloartisten Sundström, trots allt.

Håkan Steen

ANNONS

Följ ämnen i artikeln