”Minecraft” möter ”Team fortress 2”

Publicerad 2015-05-13

Block ’n’ load är ett lovande koncept – som aldrig når hela vägen

ACTION Filosofer är värdelösa på matte.

Bevismaterial 1A: ”Block ’n’ load”.

Det holistiska synsättet att helheten är större än summan av delarna, att 1 plus 1 på något magiskt sätt kan bli 3, har sällan illustrerats så tydligt som i Jagex nya actionspel.

Låter som en succé

På pappret låter det som en självklar succé: ett möte mellan ”Minecraft” och ”Team fortress 2”, där strategi och byggande möter regelrätta dödsmatcher.

Varje spelomgång inleds med en fem minuter lång förberedelsefas där spelarna i respektive lag hjälps åt att konstruera väggar, broar och fällor som ska försvara den egna basen. Därefter är det tänkt att man ska försöka förstöra motståndarnas generator genom att exempelvis tunnla sig in i deras bas underifrån.

Bedövande tråkigt

Spelets stora problem är inte det simpla byggandet – anstränger man sig kan man skapa mäktiga trappor och andra klurigheter med till synes oansenliga kuber – utan det bedövande tråkiga skjutandet. Karaktärsklasserna är trötta och oinspirerade, medan vapnen saknar tyngd och trovärdighet.

Jagex loja inställning sträcker sig ända till den trötta serietidningsestetiken. Varje gång jag startar spelet kan jag höra Joakim Pirinen häva ur sig ett primalskrik.

Om ”Block ’n’ load” förlitat sig mer på utvecklarnas än spelarnas kreativitet hade man kanske kunnat trolla med siffrorna.

Som det är nu blir summan aldrig mer än Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus.

ANNONS