”Nya konsolerna kan förändra tv-mediet”

Publicerad 2013-09-08

Ubisofts vd Yves Guillemot i stor intervju inför lanseringen av nästa konsolgeneration

Yves Guillemot mäter inte många meter i strumplästen, men hans skugga faller över hela spelbranschen.

Som vd för kolossala franska utgivaren Ubisoft, med utvecklingsstudior över hela världen, kan han på egen hand forma stora delar av branschens framtid.

Och ljust nu ser den ljus ut, enligt den fåordige fransmannen.

– Xbox One och Playstation 4 kommer förändra spelvärlden helt och hållet. Och kanske andra medier också, säger Guillemot till Aftonbladet i en exklusiv intervju.

Läs första delen av vår stora intervju med Yves Guillemot här!

Yves Guillemot och Aftonbladets Alfred Holmgren.

Så nu när konsolerna är på gång, är ni redo att släppa ”Beyond good & evil 2” någon gång snart...?

– Hahaha!

Eftersom ni sparade det till nästa generation...

– Ha... Vi har ingenting att säga om spelet för närvarande.

Om vi tittar på ”Watch dogs” så har spelets tema tydliga beröringspunkter med vad som händer i världen idag – oron kring övervakningssamhället. Var det ett medvetet val?

– Det här är saker som har pågått i världen ganska länge. ”1984” fick folk att börja fantisera kring sånt här, och nu har det blivit verklighet. Användandet av såna här saker ökar och ökar – vi har fler och fler uppkopplade enheter på oss, överallt.

För några år sedan var det tal om att Ubisoft förbjöd rena mellansekvenser i sina spel. Var det sant?

– Vem sa det...? Vi gillar alltid gameplay. Vi vill alltid ha så mycket gameplay som möjligt. Att gå in på detaljer är svårt när det gäller det här.

Har ni några liknande direktiv idag?

– Det finns regelbundna direktiv, men jag kan inte berätta för mycket.

”Lär oss av konkurrenternas misstag”

Du har sagt att de nya konsolerna är mer ”öppna” än de nuvarande. Vad menade du med det?

– Vad jag menar är – den här gången är det en dubbel övergång, plus molnet. Det kommer förändra spelvärlden helt och hållet. Och eftersom man ställer dem under tv:n kan de även förändra andra medier. Kombinerar man allt det här kan marknaden bli helt fantastisk. Så låt oss se vilka spel, vilka interaktiva filmer och tv-program som kommer. Det finns en hel del nya möjligheter där.

Är det en stor utmaning för er att med ”The division” kliva in och konkurrera med mmo-spel? Det är något många misslyckats med.

– Mm. Vi har en annan approach eftersom det är ett konsolspel. Konsolerna lämpar sig väl för den här sortens spel. Det finns ingen konkurrens där ännu. Det kommer bli en annorlunda upplevelse som utnyttjar konsolernas grafiska kapacitet.

Har ni tittat på misstagen andra företag begått inom den här genren?

– Vi tittar regelbundet på konkurrensen, och vi försöker lära oss av deras misstag såväl som deras framgångar.

”Vi tittar på forumen hela tiden”

Har du några specifika exempel på saker som ni sett och tänkt ”okej, det här ska vi inte göra”?

– Det finns alltid sånt, men det är svårt att ge dig ett exempel, eftersom vi tittar regelbundet på alla konkurrenter – vad som funkar, vad som inte funkar, vad de borde göra, hur de lyckas om de gör det. Det är en del av vår dagliga verksamhet att analysera hur de andra presenterar sina spel, hur de bygger buzz, vilka riktningar deras spel tar. Vi har folk på företaget som specialiserar sig på det här. Vi är hela tiden på nätet, på forumen, för att granska vad folk säger.

Eftersom Ubisoft alltid är tidiga med nya spel på ny hårdvara, finns det en risk att ni begår nybörjarmisstag, så att säga, som andra företag sedan kan lära sig av?

– Ja, absolut. De lär sig av vad vi gör, som vi lär oss av dem. Vad som är bra med att vara tidig är att man har lärt sig och vet bättre året därpå. Väldigt ofta begår man misstag – jag vet inte om man måste kalla det ”misstag”, men utvecklarna använder inte hårdvarans fulla potential. Men andra året har man kommit mycket längre än om man hade väntat. Man kan titta på vad man redan gjort, vad man borde ha gjort, och anpassar speldesignen därefter.

Vad ser du för risker i allmänhet med den nya generationens konsoler? Om du kunde ge Microsoft och Sony ett råd, vad skulle det vara?

– (lång paus) De där killarna har lanserat några konsoler, så att jag skulle förklara för dem hur man gör...

”En majoritet ska kunna klara spelen”

Men ni hade säkerligen en del att säga till om angående konsolerna?

– Ja, ja! Men jag försöker berätta sånt för dem, inte för mycket för allmänheten – att vi skulle säga till dem via er vad de borde göra.

När det gäller hur man tjänar pengar på spel, vilka trender ser du framför dig? Vi har sett free to play-titlar lanseras på konsoler...

– Ja, ja. Det vi älskar är spel som räcker längre. Vi kommer behöva leverera nytt innehåll till existerande spel regelbundet. Saker som kan köpas som finansierar utvecklingen. Ju mer vi satsar på det här, desto mer kommer vi få se spel som spelas under långa perioder, med möjligheten att dessutom generera större inkomster.

Du har sagt att det inte är en bra affärsmodell att man betalar samma pris oavsett om man spelar en eller 60 timmar. Har du några planer på att åtgärda det problemet?

– Ehm... jag skulle säga att det beror på vilket spel man spelar. Vad vi säkerställer är att när folk köper våra spel så spelar de inte bara en timme, att det är en bra upplevelse. Så lösningen är att titta på hur man kan försäkra sig om att en majoritet av våra konsumenter kan ta sig igenom spelen, och verkligen njuta av dem.

Hur stora resurser investerar Ubisoft i marknaden för bärbara spel? Prioriterar ni om nu när det släpps nya stationära konsoler?

– Ja, vi justerar våra prioriteringar regelbundet. Vi har inte så många som jobbar med utveckling av bärbara spel. Det är fortfarande några stycken, men väldigt få.

Läs första delen av vår stora intervju med Yves Guillemot här!