Därför hatar Hideo Kojima Metal gear

Uppdaterad 2011-06-16 | Publicerad 2011-06-15

Nes-versionen ”en olycklig utgåva”, anser spelskaparen

Hideo Kojima skapade ”Metal gear”.
Ändå hatar han den berömda Nes-versionen av spelet.

En olycklig satsning? ”Metal gear” till NES.

Första ”Metal gear” släpptes i sin originalversion, designad av Hideo Kojima, till MSX2 1987. Men när spelet skulle lanseras till Nintendos Nes kom det i en kraftigt omgjord version – utan Kojimas översyn.

Hideo Kojima har tidigare tagit avstånd från spelet – och i en färsk intervju med anrika magasinet Nintendo Power gör han det igen:

– Nes-versionen var en olycklig utgåva utvecklad med billiga och simpla metoder av ett litet Tokyo-team.

Kojima säger att han hittade spelet i en reaback och försökte spela det men tyckte att designen var ”ganska dålig”.

– Vid ett tillfälle ska man infiltrera en bas som inte finns i originalet. Men inte ens jag, skaparen av originalet, lyckades infiltrera den där basen en enda gång.

– Och det säger sig självt att eftersom det är ett ”Metal gear”-spel så borde själva Metal gear-roboten förekomma... men de hade bytt ut den mot en gigantisk monitor.

”Metal gear” till Nes blev en storsäljare, men för Kojima – som sedan många år räknas som en av världens främsta spelutvecklare – betyder det bara en sak.

– Det där spelet har bara solkat ner mitt rykte, säger han till Nintendo Power.

ANNONS