Beställningsjobben knäckte spelundret

2009 blev året då verkligheten kom ikapp drömmen om ett svenskt spelunder.

Hemtrevliga familjeföretaget Grin växte till en av världens mest hypade utvecklare – och hann knappt släppa sina största titlar innan spelet var över för gott.

Det första jag fick göra när jag besökte spelstudion Grin för några månader sedan var att ta av mig skorna.

Det andra var att sitta i en soffa och dricka cola med bröderna Bo och Ulf Andersson, företagets grundare, medan de guidade mig igenom deras senaste spel.

Det kändes som om jag klivit in i deras vardagsrum, inte i lokalerna som inhyste en av världens mest hypade spelstudior.

Kanske beror det på att allt gått väldigt snabbt för Grin.

Från sina modesta rötter har de under de senaste åren vuxit så det knakat. Filialer har etablerats i Göteborg, Barcelona, Jakarta, lönelistan svällt till att omfatta 250 man, uppdragsgivarna inkluderat internationella giganter som Warner och Capcom.

2009 blev kulmen på en period av ojämförlig tillväxt. Efter perfekt genomförda remaken ”Bionic commando rearmed”, och med ytterligare tre tunga titlar på gång, såg det här ut att bli året då Grin äntligen skulle nå samma stjärnstatus som Dice (”Battlefield”) och Starbreeze (”The chronicles of Riddick”).

I stället blev det deras sista.

”Det är med tungt hjärta som vi meddelar att Grin tvingats stänga sina dörrar”, skrev Bo och Ulf Andersson på företagets hemsida tidigare i veckan. ”Efter tolv år av hårt arbete, med hundratals fantastiskt begåvade anställda, är det över.”

Förklaringen? En utsatt position och underpresterande spel. Grin har jobbat på uppdrag av stora förläggare, och i år levererat beställningsjobben ”Wanted: weapons of fate”, ”Terminator salvation” och ”Bionic commando”. Men pendeln svänger snabbt i den här branschen, och mindre än en månad efter de oväntat svala lanseringarna slog den tillbaka med kraften av en rivningskula. Kvar av det entusiastiska familjeföretaget med de enorma drömmarna finns nu bara besvikelsen över att allt man byggt upp så snabbt gick ännu snabbare att riva ner, och det bittra löftet att de hade ett sista mästerverk kvar som världen aldrig kommer få se.

Grins arv kommer bland annat att leva vidare i form av nybildade Outbreak Studios, en betydligt mindre utvecklare som satsar på digitalt distribuerade spel. Dessutom bygger systerföretaget Fatshark, som bott granne med bröderna Anderssons lilla imperium, nedladdningsbara westernspelet ”Lead and gold” på Grins Diesel-spelmotor.

I lokalerna intill har alla tagit sina skor och gått hem.