Nya Natal ser om du är glad

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-19

Nöjesbladet har testat årets hetaste spelpryl

Det här är ingen vanlig kamera. Den känner av dina rörelser. Den hör dig. Den vet vilket humör du är på. Och den låter dig styra dina spel.

Nöjesbladets Alfred Holmgren har som enda nordiska journalist testat Xbox 360-tillbehöret som kan förändra spelvärlden.

Under tre dagar varje år är spelmässan E3 den mest högljudda platsen på jorden. 80 000 kvadratmeter av montrar, shower och demo-stationer sammanfattar de kommande årens spelutbud i en vild neoncirkus där varje utställare försöker borra sig in i besökarnas sinnen genom att låta och lysa mer än alla andra.

Men i ett litet rum en trappa upp i Xbox-montern är det helt tyst.

Det har gått två dagar sedan Microsoft utannonserade sin mystiska rörelsekänsliga kamera, tänkt att ta spelandet till en aldrig tidigare skådad nivå. Den är ännu så långt ifrån butikshyllorna att den inte ens har någon färdig titel, ändå är projektnamnet – Natal – ordet på allas läppar. Visserligen kretsar hela E3 kring framtiden – men här inne får vi möta den i egen hög person.

Säg hej till Milo.

Bokstavligt talat – han förstår nämligen vad du säger.

Läskigt levande

Milo är en digital tioåring som visionären Peter Molyneux och hans spelstudio programmerat för att visa vad man kan uppnå med Natal-tekniken. Den lille pojken ser inte fotorealistisk ut, men tack vare en rad sofistikerade trick lyckas han kännas läskigt levande. Han svarar på frågor genom att tolka röstläget och förstå att meningen man just yttrat avslutades med ett frågetecken.

Han för enkla konversationer – i dagsläget förstår han över 500 ord. Han skrattar till om man drar ett skämt. Han ser vilken färg man har på kläderna och kan tolka ansiktsuttryck. Han kan till och med ”ta emot” teckningar och skrivna meddelanden om man håller upp dem mot Natal-kameran. Och han kommer minnas dig nästa gång du träffar honom.

Det är inte svårt att förstå varför Peter Molyneux lovat att hans spel kommer att hamna på omslaget till naturvetenskapliga tidskrifter.

Och allt det här tack vare en liten avlång Xbox 360-tillsats på drygt 25 centimeter.

Ser hur du rör dig

Project Natal är en kompakt kameraenhet vars främsta egenskap är att den med stor precision kan registrera rörelser i tre dimensioner – alltså inte bara om du viftar åt höger eller vänster, utan även om du för handen bakåt eller framåt. Kameran riktas mot spelaren (eller spelarna – upp till fyra stycken) och läser såväl kroppsspråk som ansikten och röster – för att sedan översätta allt det här till handlingar i interaktiva världar.

Natal härstammar från latinets ord för ”att födas”, och just nu kan det vara vad en helt ny underhållningsform är på väg att göra.

Som en skuggfigur

I rummet intill det där Molyneux och Milo håller hov får jag provköra ”Ricochet”, en futuristisk gympalektion som man styr med varenda millimeter av sin kropp. Målet är att med armar, ben, huvud och bål dunka tillbaka en mängd bollar som kommer farande på skärmen.

Jag representeras av en skuggfigur som i realtid speglar hur jag själv rör mig – och trots en viss fördröjning är funktionaliteten fascinerande.

Helkroppskontrollen visar sig nämligen vara precis så följsam som man hoppats. Huvudsakligen slår och sparkar jag bollarna, men när jag försöker stila genom att knycka till en av dem med höfterna registreras det också.

Natal möjliggör olika sorters sätt att spela. Man kan till exempel styra ett racingspel genom att låtsas vrida en ratt framför sig i luften, eller scrolla sig igenom sitt mediabibliotek med enkla gester och säga ”spela film” när man gjort sitt val. Dessutom loggas man automatiskt in på sitt Xbox 360-konto så fort kameran får syn på ens ansikte.

Spielberg övertygad

Det låter som science fiction. Men det är inte bara hoppfulla spelare som tror på tekniken.

– När jag fick uppleva Natal kände jag att det var ett ögonblick lika historiskt som övergången från en fyrkantig filmruta till widescreen, sa Steven Spielberg på presskonferensen där 3d-kameran utannonserades.

Spielberg betraktar sig själv som en gamer och har bland annat producerat Wii-spelet ”Boom blox”. Men nu har han bara ögon för Natal.

– Det här är ett paradigmskifte för historieberättande och social interaktion. Vad Microsoft gör är inte att återuppfinna hjulet. Det handlar om att inte ha något hjul alls.

Han liknar inte många andra E3-besökare, men en sak har Steven Spielberg gemensamt med resten av spelvärlden: när han tittar på den lilla enheten ser han inte en kameralins.

Han ser en kristallkula.

ANNONS