”Smartphones kan inte ersätta konsoler”

Uppdaterad 2014-01-30 | Publicerad 2013-09-20

Playstation-chefen Shūhei Yoshida talar ut om PS4 på Tokyo Game Show

TOKYO. Shūhei Yoshida är chef för Sony Worldwide Studios.

I klartext innebär den fina titeln att han är en av spelbranschens mäktigaste människor, med ansvar för Sonys spelstudior som ligger utspridda över hela världen.

Aftonbladet deltog som enda svenska publikation i ett rundabordssamtal med Yoshida efter hans öppningsanförande på Tokyo Game Show.

Det här hade Sony-pampen att säga om...

...hur mobilspelsrevolutionen påverkat Playstation 4:

– Mobila och sociala spel har verkligen inspirerat oss att titta på den sociala aspekten, och hur roligt det är att spela med sina vänner i ett socialt nätverk. Vad vi gjort med PS4 är att inkorporera dessa features i själva systemet. Så ovanpå att spela fantastiska spel så har vi lagt till ett lager av att spela med andra, dela saker med andra, ge saker till andra, tävla med andra. Det är en förbättring av gameplayet.

– Även de grafiska förbättringarna är viktiga. Olika spel har olika behov. Spel som ”The last of us”, och team som Naughty Dog och Quantic Dream, knuffar redan fram gränserna för PS3-hårdvaran. De har gjort ett bra jobb med att skapa högkvalitativa cinematiska upplevelser på PS3. Och jag kan föreställa mig vad de kan göra på PS4 i framtiden. Så dessa utvecklare värdesätter definitivt den grundläggande prestandan. Men som sagt, alla spel kan utnyttja de sociala funktionerna. Och det här handlar inte bara om folk som spelar på PS4, utan även om deras bekanta. De blir också en del av PS4-communityt. PS4-spelarna blir missionärer för Playstation tack vare share-funktionen.

...vad han har att säga till de kunder som, med hackingskandalen 2011 i åtanke, inte vill investera i ett Playstation Plus-medlemskap bara för att kunna spela multiplayerspel online:

– Vi har försökt förbättra infrastrukturen, tjänsterna och säkerheten. Vi gör framsteg.

– Om vi kan lova att det inte kommer hända igen? Säg aldrig aldrig! Hackers är väldigt smarta människor. Men vi vet vad vi kan göra, och vi kommer göra vårt bästa.

– För att använda videotjänster på Playstation 4 behöver man inget PS Plus-medlemskap. Det gäller bara online-multiplayer. Och vissa free to play-spel kan alla spela, även utan medlemskap. Så inte alla onlinespel kräver PS Plus.

...huruvida Sony tänker

på virtual reality-spel:

– Jag har provat Oculus Rift. Jag tycker att arbetet de gör är storartat för branschen. De visar hur tekniken utvecklats. Deras idé är bra, och de erbjuder en stark upplevelse. Jag tycker att de är fantastiska. Men om det passar in i Playstation-familjen? Det tänker jag inte svara på.

...Playstation 4:s nya kontrollmetoder:

– Vi har lagt till nya funktioner – kontrollen har fått touchpad och högtalare, och vi introducerar även en ny Playstation-kamera med fler funktioner än dagens Playstation Eye. Vi förväntar oss inte att varje spel utnyttjar allt detta. Vi vill att utvecklarna ska välja funktioner som passar deras spel. När jag tittar på spelen som lanseras tillsammans med PS4 så verkar många team använda kontrollens touchpad på intressanta sätt. Och det är jättebra – vår tanke med den var att folk är vana vid touch-gränssnitt på grund av sina mobila enheter, och det finns saker som bara touch-lösningen kan göra, som knappar och spakar inte kan återskapa. I slutändan bestämde vi oss för att touch-funktionen är sekundär – det var därför vi placerade den mitt på kontrollen snarare än en mer prominent position, vilken vi istället reserverade för knappar och spakar. Men när det passar ett spel att använda olika gester så är det ganska intuitivt att använda. Så det kommer experimenteras en hel del. Men det är valfritt för utvecklarna.

...hotet från smartphones:

– När folk pratar om konsolernas dunkla framtid – det utannonserades häromdagen att ”Grand theft auto V” slagit försäljningsrekord. Antalet människor som spelar Playstation 3 eller Xbox 360 i väst är väldigt, väldigt stort. Det är en massmarknad. Det är sant att hundratals miljoner människor har smartphones och surfplattor, och att många spelar spel på dem. Men eftersom de redan köpt dessa enheter, och många spel är gratis, så varför inte? Folk som bara vill döda lite tid utan att spendera pengar – vi försöker inte göra våra spel gratis för dem. Även om vi faktiskt stöder free to play, vilket passar vissa spel. Så jag tycker inte att vi försöker ersätta smartphones eller surfplattor. De finns redan där. Och det finns även saker som smartphones och surfplattor inte kan ersätta – som glädjen i att spela på konsoler. Det är därför vi satsar vidare på vår hårdvara.

...vikten av att säkerställa att oberoende utvecklare föredrar Playstation 4:

– Det är inte så mycket att vi är bättre än andra, men vi har lyckats dra till oss väldigt spännande indiespel. Det beror på att vi satsat på detta de senaste två åren eller så. Vi har väldigt höga förväntningar på det här communityt – i ännu högre grad när det gäller framtiden. Så vi fortsätter jobba hårt. Och om de väljer oss så är det jättebra.

– Det här är absolut viktigare för Playstation 4 än det varit för Playstation 3. Ingen tvekan. Mängden människor som blir indieutvecklare, och kvalitetsnivån de håller, är fantastisk. Många som har lång erfarenhet av att göra större spel blir nu oberoende. De vet hur man gör spel. Det är därför vi är så upprymda – de här människorna har inga begränsningar. De gör vad de vill göra. Den här personliga aspekten som man känner när man spelar – det finns en person som har en kreativ vision, som säkerställer att spelet är hans eller hennes produkt. Vi vill ge deras visioner vårt stöd. Det är väldigt spännande.

...möjligheten att streama spel till Playstation Vita TV:

– Det vore absolut logiskt. Vår cloud-lösning gör att man kommer kunna streama PS3-spel till PS4, PS3 och PS Vita, till att börja med i USA. PS Vita-stöd är redan planerat. Det innebär att PS Vita TV också kommer stödjas.

...varför Sony lanserar Playstation 4 i väst först, och i Japan 2014:

– De västerländska marknaderna är redo, när det gäller innehåll, utgivare och utvecklare såväl som konsumenternas förväntningar. Folk har sett mer högkvalitativa spel på pc från och med ifjol – på E3 2012 började utgivare visa sina multiplattformsspel på pc. Folk har börjat se något bättre grafik på pc än på konsoler. Så de kräver det.

...när vi får se nya, slimmade Playstation Vita i Europa:

– Det... pratar vi inte om! Hahaha.