”Vi funderar på att införa kvinnliga fotbollsspelare”

Uppdaterad 2013-04-25 | Publicerad 2013-04-23

Fifa 14-producenterna i stor intervju

ser ut att bli ännu en monumental uppdatering av en spelserie som för varje ny del närmar sig verklighetens fotboll med stormsteg.

– Det är vårt fortsatta uppdrag att jobba på detaljerna och göra det än mer likt riktig fotboll, säger Sebastian Enrique, en av spelets producenter.

Det känns som att Fifa blivit mycket nördigare i och med ”Fifa 14”, som att uppdateringarna mer handlar om detaljer än tidigare. Förändringarna i ”Fifa 13” var ju mer uppenbara för casualspelaren, som ”first touch control” – här känns det som att ni verkligen hittat ner till spelets nyanser mer.

Sebastian Enrique, producent: Ja, fast termen jag skulle använda är nog... Det har blivit mer fotbollslikt. Jag tänker inte skylla något på någon, men det var en av sakerna som jag noterade när jag började på EA 2005, att varje ny del skulle ha någon sorts gimmick. Så är det inte längre. Och när vi nu nått den typen av komplexitet som spelet har numera – det är en fantastisk fotbollssimulation – så är vårt fortsatta uppdrag att jobba på detaljerna och göra det än mer likt riktig fotboll.

Nick Channon, producent: Jag skulle väl inte kalla det nyanserat att helt förändra skotten och fysiken, det är en dramatisk förändring som kommer kännas otroligt bra. Att städa upp försvarandet var en grej som vi kände att vi behövde göra, att se till att vi tänker mer som en fotbollsspelare ute på planen, och i slutändan så är det nya dribblandet en förädling av den attackerande intelligensen som introducerades förra året. Att kunna backa in i försvarare är en cool mekanik som riktiga fotbollsspelare använder. Och det här med att kunna försvara bollen var ju en mekanik som vi haft förut och som då var väldigt nördig och svår att utföra för majoriteten av spelarna, men som nu kommer att kunna nyttjas av alla. För oss handlar det om att göra vårt spel så autentiskt som möjligt, men det måste ju balanseras upp med vad som är roligt. Men vi försöker ju också göra spelet så enkelt att spela som möjligt, och det är ju försvarandet av bollen ett bra exempel på – det räcker med att trycka ner en knapp.

”PES var jättebra ifjol”

”Pro evolution soccer”-gänget släppte också ett fantastiskt spel förra året, finns det några detaljer från det som inspirerat er?

NC: Nej, eller jo, absolut, de gjorde ett jättebra spel förra året med många stora förbättringar. Men för oss handlar det bara om att göra det bästa spelet vi kan göra, och vi förbättrar ju vårt spel avsevärt varje år och har gjort ett bra jobb med att göra stora spelmässiga kliv varje år. Konami gör bra spel, men allt jag kan kontrollera är att göra ett bra ”Fifa”.

Ni får en massa feedback från spelarcommunityt, men får ni även feedback från riktiga fotbollsspelare?

SE: Vi får feedback från alla. Vi har en community manager som tar hand om all feedback, men vi pratar också med riktiga spelare som kanske är missnöjda med sin representation i spelet, som tycker att de borde vara snabbare eller starkare.

NC: Många av lagen spelar ”Fifa” när de är på resande fot, och du vet, om du såg Liverpool-dokumentären – det gjorde jag, jag är ett fan – så pratar de om spelet en hel del. Och det var riktigt coolt att se.

Vad har varit ”Fifa”-communityns största önskan när det gäller framtida spel?

NC: Ja, det har varit flera saker. Jag tror att ”run tracking” var en av de största grejerna – du vet, sättet som försvarare täcker motståndarlagets attacker på, och det är mycket kring bollfysiken också.

Missnöjda e-sportspelare

Jag har noterat att en del e-sportspelare uttryckt sitt missnöje med ”Fifa 13”, att de tycker att spelet blivit mer orättvist slumpmässigt i och med dess mer oförutsägbara natur. Anser du att det är ett problem?

SE: Jag tycker inte att spelet blivit mer slumpmässigt. Om du tänker på det vi ville göra med ”Fifa 13”, föra in aspekten med oförutsägbarhet, så ville vi ju närma oss verkligheten. Vi måste hitta en bra balans mellan fotbollsspelarnas attribut och användarnas skicklighet, och det försöker vi vidareutveckla med ”Fifa 14”. Det måste finnas en skillnad mellan spelare som Christiano Ronaldo och Leo Messi och spelare från lägre divisioner, och det har vi tagit fasta på genom att utveckla dribblingsmekaniken till exempel.

NC: I slutändan så är ”first touch control” ett exempel på något som vi tycker är en stor förbättring till vårt spel, och som gjorde det mer realistiskt. Det är ett system där bollen agerar som den skulle göra i den riktiga världen, den agerar normalt. I slutändan så handlar det om att göra ett roligare, mer realistiskt fotbollsspel och ”first touch control” gjorde det spelet så otroligt mycket roligare. Det lösgör bollen från spelaren. Att ha bollen fastklistrad vid fötterna är inte realistiskt, det är inte fotboll. Ja, det är mer oförutsägbart, men det gör det också till en roligare upplevelse. Och vårt jobb är att underhålla människor.

Kommer ni att addera möjligheten att spela som kvinnliga fotbollsspelare?

NC: Ja, det är något som vi funderat på och tittat på. Jag har ingen utannonsering att komma med angående det idag, men det är något som vi funderat på att addera till vårt spel.

”Mer autentiskt”

Vad är er favoritaspekt av ”Fifa 14”?

SE: Jag älskar kombinationen mellan ”pure shooting” och den nya bollfysiken. Hur jag numera får visuella ledtrådar till varför det där skottet var dåligt, och hur det utvecklar mitt eget spel.

NC: Jag har fått den frågan många gånger, och för mig handlar det om den omedelbara belöningen jag får från skjutandet. Men försvarandet är också en stor del, att spela spelet nu är dramatiskt annorlunda jämfört med förra året. De där billiga målen har tagits bort... Uppbyggnadsspelet är mer autentiskt.

Jag tänkte föreslå två nya spellägen och höra vad ni tycker om dem. Förstapersonsfotboll, skulle det fungera?

SE: Tja, jag antar att du kan kalla Be A Pro förstapersonsfotboll…

Nja, inte egentligen...

SE: ...även om det mer är tredjeperson.

Men har ni aldrig tänkt på det?

SE: Alltså, vi tänker ju på 20 miljoner olika saker, men vi måste fokusera på de idéer som vi vet kommer göra spelet bättre. Men vi utforskar många olika saker.

NC: För oss handlar det om utmaningen att verkligen kunna göra det spelbart. Det finns problem, jag tror att man vill kunna se planen…

Jag tror att det skulle kunna bli ett väldigt intensivt, coolt läge. Att få en tackling och se kameran snurra runt...

NC: Ja... (skrattar)

”Spelar hellre än dömer”

Mitt andra förslag: att spela som domaren.

SE: Det är något vi hört communityt fråga efter, och det är något vi kanske kommer titta på någon gång i framtiden, men… Det finns många frågor där. Tänk om vi skulle ha den funktionen online, hur skulle spelarna reagera om en person fick bestämma sådär?

NC: Ja, vi har blivit tillfrågade om det ett par gånger. I slutändan så funderar vi mest på hur vi kan göra ett så bra spel att spela som möjligt.

Okej, men vad tycker du?

NC: Vad jag tycker? Alltså... man vill spela fotboll, det är det folk vill. När det gäller att spela som domaren... jag vet inte. Min åsikt är att jag hellre spelar fotboll än dömer.

Okej, visst, men med tanke på att ”Fifa” kommer handla mer och mer om online och mer och mer om e-sport... skulle det inte vara ganska coolt om man kunde låta verkliga domare döma onlinematcher eller stora e-sportmatcher?

NC: Jag vet inte. Det är inte något vi fokuserar på, om jag ska vara ärlig. Vi försöker bara göra spelet så roligt som möjligt.

Jonas Högberg

ANNONS