Studera loggan väl, Microsoft och Sony

Peter Ottsjö: Ataris förfall är en viktig läxa

Snart lanseras nästa Playstation och Xbox. Sony och Microsoft har allt att förlora.

Atari kanske gick i konkurs härom veckan, men de dog redan för 30 år sedan.

Under 70-talet och en bit in på 80-talet var det otänkbart att föreställa sig en framtida spelvärld utan dem. Atari inte bara dominerade scenen, dess ledare Nolan Bushnell banade väg för hela spelkulturen. Men marknaden kraschade och en ny aktör – Nintendo – reste sig ur ruinerna. Atari har sedan dess mer eller mindre opererat i spelvärldens periferi; deras logotyp må vara ikonisk – men den är samtidigt en påminnelse om ett förlorat slag och en svunnen tid.
 

Idag kan vi inte föreställa oss en spelvärld utan Playstation och Xbox. Men det har inte hindrat deras respektive divisioner att blöda pengar i flera år. Tecknen på att det kan gå åt helvete finns överallt.

Apple och Google har redan delvis flyttat spelandet från konsolen till telefonen och surfplattan. Den traditionella återförsäljningen av fysiska spel har sjunkit kraftigt, samtidigt som omsättningen för mobilspel exploderat.

Och i januari avslöjade ”Half-life”-studion Valve sina planer på att lansera Steam Box, en hybrid mellan pc och konsol, avsedd för hemmens vardagsrum och platt- skärmar. Med en Steam Box-konsol brevid tv:n skulle Playstation- och Xbox-lojalister ges ett lockande alternativ; samma handkontrollsburna upplevelse som tidigare, men uppemot 2000 nedladdningsbara Steam-spel att välja bland – till lägre pris.
 

Mycket av diskussionen och ryktesspridningen inför nästa generation har handlat om de nya konsolernas eventuella prestanda. Men hårdvarukraften lär inte bli lika avgörande som vilket innehåll, vilken service och vilken öppenhet Microsoft och Sony kommer att erbjuda.

Frågan de måste ställa sig: vad gör vi bättre än de uppstickare som håller på att ta över?

De borde studera den där Atari-logotypen länge och väl innan de bestämmer sig för ett svar.