Så ska e-sporten locka storpublik

Publicerad 2013-01-12

Nu ska e-spelen bli en bättre publiksport.

Hur ska e-sporten bli ännu större?

Sluta tänk på spelaren.

Tänk på tittaren.

En armé jagar en annan på flykten under en ”Starcraft II”-match. För en oinvigd tittare ser den flyende spelaren ut att vara på väg att förlora. Den kunnige tittaren kan dock notera att spelaren vars armé gör reträtt har större resurser och fler baser.

Det är ett exempel e-sportkolumnisten Ferguson Mitchell använde för att illustrera hur svårt det kan vara att locka ny publik till e-sportens olika discipliner.

Jämförs med fotboll

Mitchell jämför med amerikansk fotboll där majoriteten av publiken inte förstår exakt hur spelet fungerar, men de förstår varför det är spännande, vem som är på väg att förlora och vad som krävs för att vinna. I en ”Starcraft”- eller ”League of Legends”-match kan förstagångstittaren höra när publiken jublar utan att på något sätt förstå varför baserat på vad hen ser på skärmen.”Sportindustrin är byggd runt tittaren, inte spelaren. Målet för en publiksport är att skapa ett community som kommer att titta och sedan köpa varor av sponsorerna… många sportindustrier fungerar på samma sätt, med samma affärsmodell. Regionala lag med arenor för publiken, tv-sändningar som kan sälja reklamplats och långa kontrakt som binder spelare till lag för att skapa atmosfär. Den modellen är användbar eftersom den är så framgångrik när det gäller att skapa passionerade fans som kommer att plöja ner tid och pengar i sporten”, skriver Mitchell.

Ska vara enkelt att titta på

När Blizzard designade ”Starcraft II” – efter ettans enorma popularitet i Sydkorea – bestämde de sig för att göra det enkelt att titta på. ”Starcraft II” byggdes som en e-sport och det har ökat intresset för professionellt spelande i stora delar av USA och Europa, inte minst i Sverige.

”Jo, Blizzard designade spelet för publiken”, skriver Mitchell, ”men olyckligtvis för den publik som redan spelat spelet, inte för den som inte spelat det och som sannolikt inte kommer att spela det i framtiden. Och hur stor demografin än är för ”Starcraft II” så är demografin utanför spelet betydligt större. Och att locka dem är det verkliga hindret mot att bli en riktigt lyckad e-sport”.

ANNONS