Spielbergs nya blockbuster

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-14

Boom blox betyg är en smärre sensation

Räkna plusen igen.

"Boom blox" har hajpats som spelet Steven Spielberg hjälpt Electronic Arts utveckla för att han ska ha något att spela med sina barn. Med den säljpitchen - och det faktum att minispelssamlingarna tagit datorvirusens plats som vår tids stora mjukvarupest - är det kniven mot strupen, fingret på eject-knappen innan spelet ens fått en chans.

"Boom blox" staplar också samma casualklossar som alla andra minispelsmaraton, men det bygger ut lika mycket på djupet som på bredden. Resultatet är inte långt ifrån att kunna klassas som Wii-generationens "Lemmings". Det kretsar kring alltmer illasinnade variationer på ett halvdussin teman, alla förankrade i samma berggrundssolida fysik. Man leker plockepinn med byggklossar, gräver guld med studsbollar, slår ner invasioner genom att störta höga torn in i varandra. Man svär, man svettas, man svingar och viftar sig blå i ansiktet. Och sedan hämnas man på spelet genom att bygga ännu jävligare banor i editorn.

Tyvärr hinner kontrollen inte riktigt med när tempot höjs, men man kan inte ta ifrån "Boom blox" att det lyckas göra ett tydligt avtryck i världens just nu mest upptrampade genre.

Sett ur det perspektivet är tre plus en smärre sensation.

ANNONS