Saknar egna visioner

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-23

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus Disciples 3

STRATEGI Det är lätt att slentrianklaga på dagens oinspirerade actionspel, men då och då måste man påminna sig om att strategifåran inte är ett dugg bättre. Djupt går spåren av riddarstövlar och alviska fötter, och vägen har trampats om och om igen.

En standardhistoria

För mig är det obegripligt att det fortfarande finns ett behov av att berätta samma standardhistoria om svärd och trolldom. När vi i ”Disciples 3” återvänder till landet Nevendaar (fniss) för tredje gången är den mest radikala förändringen att striderna utkämpas på ett hexagonnät i stället för ett rakt schackbräde. Annars känns den turordningsbaserade fantasystrategi som ”Disciples” står för igen från till exempel ”Heroes of might & magic”-serien.

Kompetenta plagiatörer

Det har gjorts förr, och det har gjorts bättre. Utvecklarna Akella är visserligen kompetenta plagiatörer, men egna visioner verkar de sakna helt. Kampanjen berättas för övrigt av en karl som låter som om han knappt kan hålla sig vaken. Det säger en hel del om hur engagerande ”Disciples 3” är.