Alarmerande låg ambitionsnivå

Uppdaterad 2015-06-30 | Publicerad 2015-06-02

Omöjligt att förstå varför meriterade Insomniac gett sig på tower defense-genren

TOWER DEFENSE Tycker du att det börjar bli lite tjatigt att spela tower defense-spel?

Prova att recensera ett.

Den för bara några år sedan så unga och vitala genren har med Iphones intåg reducerats till en gräll sörja av spel som är helt omöjliga att skilja åt, som är så identitetslösa att de lika gärna hade kunnat säljas på Konsum i blåvita askar märkta ”tower defense”.

Har gjorts 100 gånger bättre

Det gör det också till ett oväntat träsk för meriterade Insomniac Games – studion bakom blytunga blockbusters som ”Ratchet & Clank” och ”Resistance: Fall of man” – att plötsligt plumsa ner i. En gåta som inte blir lättare att lösa när man faktiskt spelat ”Bad dinos”. Ambitionsnivån är alarmerande låg: här finns inga djärva nya grepp som tar konceptet till nya höjder, bara ett sammelsurium av trötta spelmekaniska inslag som gjorts 100 gånger bättre i 100 andra spel.

Att man kan fånga in de invaderande dinosaurierna och sedan skicka ut dem på banan igen för att tugga i sig fienderna, eller att man kan sinka samma fiender med hjälp av spjutregn och oljefläckar, är på sin höjd en parentes inom en parentes.

Hisnande prislapp

Missförstå mig inte: ”Bad dinos” är ett underhållande spel med beroendeframkallande specialförmågor, charmig grafik och ett ännu charmigare soundtrack. Om det verkligen är just det du är ute efter hör det tveklöst hemma överst på din inköpslista. Men att vara sugen på ett helt ordinärt tower defense-spel – dessutom ett om kostar relativt hisnande 29 kronor – efter det senaste decenniets överflöd är som att vara vilse i Sahara-öknen och längta efter en kopp svalkande sand.

Följ ämnen i artikeln