”Young Wallander” försöker inte ens vara bättre än sist

Uppdaterad 2022-02-18 | Publicerad 2022-02-17

”Young Wallander – killer’s shadow”.

TV-RECENSION ”Young Wallander” är, obegripligt nog, tillbaka.

Dessutom utan att ens ha försökt rycka upp sig.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Young Wallander – killer’s shadow

Av Chris Lunt och Mike Walker, med bl a Adam Pålsson, Leanne Best, Ellise Chappell, Yasen Atour, Tomiwa Edun, Lisa Hammond, Josef Davies.


KRIMINALDRAMA När Netflix 2020 rullade ut den första säsongen av ”Young Wallander” undrade man över mycket.

Som varför en prequel-serie om Henning Mankells Kurt Wallanders unga år utspelade sig i nutid – och dessutom i ett twilight zone-Sverige med öststatslook och engelska som officiellt språk. Man undrade också vad vitsen med att välja en svensk huvudrollsinnehavare egentligen var, eftersom Adam Pålssons visserligen välskolade men helt klart svenska engelska skar sig mot alla britters uttal. 

Och framför allt undrade man varför så mycket var så taffligt och tondövt. Varför replikerna våldförde sig på ens öron.

Nu, när en ny säsong finns ute, undrar jag fortfarande samma saker. Men också: Varför har man inte tagit tillfället i akt att åtminstone försöka göra något bättre?

Uppenbarligen tittade tillräckligt många sist för att Netflix skulle vilja göra en till säsong. Men ändå: Större rum för förbättring kan en produktion knappast ha.

Hur som helst, vi är tillbaka i ett både språkligt och kulturellt främmande Sverige. (Notera till exempel hur folk knatar in i andra människors kök med skorna på – ett faux pas som mig veterligen enbart riktigt efterlängtade hantverkare, möjligtvis, kan komma undan med.)

Cöört Wållännder, här en ung man som går i fyra nyanser av beige, lever nu tillsammans med den godhjärtade flyktingaktivisten Mona (Ellise Chappell). Han är osäker på sin framtid inom polisen, men dras tillbaka in av ett fall som börjar som en möjlig smitningsolycka utanför en nattklubb, men snart visar sig ha kopplingar till ett uppmärksammat mordfall som Frida Rask (Leanne Best) jobbade med för många år sedan, och eventuellt inte skötte helt korrekt.

Även den nya chefen på enheten för grova brott, Samuel Osei (Tomiwa Edun), är något av ett spöke från Rasks förflutna, och han knuffar snart ut henne i kylan, för att i stället koppla in Kurts vän Reza (Yasen Atour) på fallet, trots att han uppenbarligen lider av posttraumatisk stress.

Den övergripande känslan är letargisk, och händelseutvecklingen uppenbar på gränsen till det förolämpande. Och dialogen...

Låt mig beskriva den som en plats dit slitna uttryck går för att slutligen få dö.

De lär dock grävas upp igen om det blir en tredje säsong.


”Young Wallander: killer’s shadow” finns att streama på Netflix.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv