”Idol” vann tv-kampen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-09

Krossade SVT:s ”Lilla Melodifestivalen”

brädad Idolerna Marie och Mattias lockade fler än Josefine Sundström.

”Lilla Melodifestivalen” befinner sig i fritt fall.

På två år har programmet förlorat över en halv miljon tittare.

– Byt sändningstid, säger årets programledare Josefine Sundström.

”Lilla Melodifestivalens” programledare Josefina Sundström vill inte tävla mot ”Idol”.

SVT:s ”Lilla Melodifestivalen” har inget att sätta emot ”Idol”, som samtidigt sänds i TV 4.

2005 hade finalprogrammet 1,4 miljoner tittare och slog TV4-konkurrenten rejält. Men redan i fjol hade idolerna hunnit förbi och ”Lilla Melodifestivalens” publik sjönk till strax under miljonen.

I år blev det snäppet värre, så få som 780 000 såg programmet.

”Idol” ökar

– Jag och många tittare skulle bli glada om ”Lilla Melodifestivalen” bytte sändningstid, säger Josefine Sundström som varit återkommande programledare för finalen.

Anledningen till publiktappet är ”Idols” fredagsfinal som samtidigt sänds i Fyran. När ”Lilla Melodifestivalen” under de senaste åren förlorat tittare, så har ”Idol” ökat med nästan 300 000.

– Det är vi väl värda, hälsar Peter Jihde genom Camilla Filipsson, pressansvarig för ”Idol”.

Oroar sig för Daniel

– Min enda oro är att Daniel Breitholtz inte ska klara pressen, säger han.

Till SVT:s glädje konkurrerade ”Doobidoo” ut TV4:s hajpade ”Fredag hela veckan”. Programmen hade 1 355 000 respektive 995 000 tittare.

ANNONS