En fortsättning med stolpig känsla

Trots duktiga skådespelare lyfter inte C Mores och TV4:s ”Kapningen”

Publicerad 2023-02-06

”Kapningen”.

TV-RECENSION Nästan fem år efter ”Sthlm rekviem” återser vi Fredrika Bergman och Alex Recht i svagare ”Kapningen”.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Kapningen

C More/TV4

Av Max Barron, med bl a Liv Mjönes, Jonas Karlsson, Adam Lundgren, Ana Gil de Melo Nascimento, Gustaf Hammarsten, Tsahi Halevi, Görel Crona, Rita Hjelm, Zardasht Rad, Peshang Rad.


DRAMATHRILLER Liv Mjönes är bland det bästa vi har just nu. 

Det går nästan inte att överdriva hur briljant hon är som 70-talsarketypen Barbro i SVT:s ”Händelser vid vatten”, och i C Mores och TV4:s ”Kapningen” gör hon återigen en fin insats som kriminologen Fredrika Bergman från Kristina Ohlssons böcker, som vi först såg henne spela i 2018 års ”Sthlm rekviem”.

Men den här fristående fortsättningen, som tycks ha hämtat sin grundhandling från 2012 års ”Paradisoffer”, har svårt att övertyga, trots flera duktiga skådespelare, snyggt foto och bitvis elegant regi av Karin Fahlén.

Flera år efter handlingen i ”Sthlm rekviem” återförenas Fredrika Bergman, som arbetar på Justitiedepartementet, med kommissarie Alex Recht (Jonas Karlsson), som nu verkar vara något av en legendar på dekis. 

Ett plan på väg från Stockholm till San Francisco har kapats, och Säpo behöver hjälp med att lösa fallet, som bland annat involverar en häktad expert på muslimsk musik och hemligstämplade dokument från en amerikansk kontraterror-operation från 2014.

På planet finns av en händelse Rechts son, andrepiloten Erik Recht (Adam Lundgren), som nu måste försöka behålla lugnet på ett plan där var och varannan bland både passagerare och personal beter sig misstänkt på ett utpräglat filmiskt sätt. 

Åldersskillnaden mellan far och son (det skiljer 15 år mellan Karlsson och Lundgren) är onekligen i underkant för att kännas trovärdig, precis som den osannolika tystnad och stillhet som råder bland passagerarna på planet.

Bortsett från att det finns en bomb ombord ter det hela sig som rena rama drömresan, och ingen som någonsin har satt sin fot på ett flygplan lär känna igen sig.

Men ”Kapningens” större problem är manuset, som känns åtminstone tio år gammalt, och den övergripande stolpiga känslan i dialogen och hur den levereras. 

Speciellt Ana Gil de Melo Nascimento, vars Säpo-agent Eden Lundell är nästan parodiskt osympatisk, har tilldelats en del riktigt olyckliga repliker av den typ som känns översatta från amerikanska produktioner och helt enkelt inte fungerar i svenska.


”Kapningen” har premiär på C More den 6 februari, och i TV4 den 20 februari.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv