Svenskarna trötta på dokusåpor

Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2005-03-10

Undersökning: Sju av tio vill ha färre - bara en procent vill ha fler

Stockholm

Svenska tv-tittare vill se färre dokusåpor och fler dokumentärer. Åtminstone om en ny tittarundersökning från Telia ger hela sanningen.

Telia drog nyligen i gång sin digital-tv-satsning och funderar som nykomling i branschen på vad folk vill se på tv.

Bland företagets kunder har 9 500 hämtat ett frågeformulär på hemsidan och svarat på frågor om sina tv-vanor och vad de vill se mer eller mindre av.

På frågan om vad de vill se mindre av blev svaret mycket klart. Sju av tio vill se färre dokusåpor, det senaste årtiondets givna tv-succé.

- Folk har uppenbart ledsnat på Club Goa, Paradise Hotel, Big Brother och allt vad de nu heter, säger Yvonne Hansen på Telias informationsavdelning till TT.

Futtiga en procent av de tillfrågade vill se fler såpor i rutan.

Betydelse

I Sverige drog SVT i gång utbudet av dokusåpor med sina Robinsonäventyr. Succén blev omedelbar och har genom åren fått allt fler uppföljare i allt mer skruvade miljöer, i alla de stora tv-kanalerna.

Kvällstidningarna var inte sena att hänga på och de för säsongen aktuella deltagarna förvandlas där till stjärnor. Få har kunnat undgå Big Brother-Lindas kärleksöden eller den blåmålade Robinson-Robbans fylleäventyr.

- Det är klart att tittarundersökningar av det här slaget kommer att få betydelse, när vi bestämmer vilket utbud och vilka kanaler som Telia kommer att erbjuda, säger Yvonne Hansen.

Stryktåliga

Eftersom Telias tittarundersökning bygger på att kunderna fyllt i ett frågeformulär via nätet kan man förvänta sig att det är de mest intresserade som svarar. Men trenden får ändå sägas vara tydlig.

Vad vill då tittarna se i stället för fler dokusåpor?

Mer film och fler dokumentärer är svaret, liksom fler kriminalserier av Wallander-typen.

Syn för sägen ger möjligen de uppmärksammade dokumentärerna om Knutbymordet eller om det svenska agerandet i samband med tsunamikatastrofen.

Uppenbart är de svenska tv-tittarna trots allt ett stryktåligt släkte. Trots att 38 procent av de tillfrågade svarar att det sällan eller aldrig är något bra på tv, tittar nästan alla på den. Sju av tio tittar åtminstone två timmar om dagen. Var tredje minst tre timmar per kväll.

Ingen tv alls

Undersökningsresultatet kan tolkas så att när digital-tv slår igenom på allvar har tv-bolagen all anledning att hålla tungan rätt i mun om de ska behålla tittarna.

Plötsligt kan tittarna på egen hand välja vad de vill se från ett bredare utbud och dessutom bestämma tidpunkten själva.

Ute i den stora vida världen är trenderna ungefär desamma. I Frankrike till exempel, är det åtminstone i vissa kretsar allt vanligare att man inte har någon tv alls som en mer eller mindre medveten protest mot utbudet. När anrika BBC nyligen fick förlängd licens, var ett av villkoren att "fördumnings-tv" skulle strypas.

Vem minns inte Bruce Springsteens musikaliska kommentar till det amerikanska tv-utbudet. Han skaldade i hop raden "57 channels, and nothing on".

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln