En utdragen men urtjusig serie

Nya ”Ondskan” tar både bra och sämre beslut

Publicerad 2023-11-06

”Ondskan”.

TV-RECENSION TV4:s tv-serieversion av Jan Guillous moderna svenska klassiker ”Ondskan” är lång i överkant – men skickligt rollbesatt, mycket välspelad och oerhört snygg att se på.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Ondskan

TV4

Miniserie i sex delar.

Av Fredrik T Olsson, med bl a Isac Calmroth, Gustaf Skarsgård, Thea Sofie Loch Næss, Ruth Vega Fernandez, Alexander Gustavsson, Christian Fandango, Björn Mosten, Jens Hultén, Leon Henzel.


DRAMA 20 år efter Mikael Håfströms Oscarsnominerade och trefaldigt Guldbaggebelönade filmversion av Jan Guillous delvis självbiografiska svenska klassiker ”Ondskan”, kommer nu TV4:s tv-serieversion. Skriven av Fredrik T Olsson och huvudsakligen regisserad av Erik Leijonborg.

Den är längre, naturligtvis. Lite för lång. Men också moderniserad vad gäller både form och innehåll. Med tillbakablickar, mer psykologiserande kring destruktiv manlighet och cykeln av våld, och något mer initiativkraft hos berättelsens av naturliga skäl få kvinnliga spelare.

Här är det Isac Calmroth som spelar 16-årige Erik Ponti, som blir systematiskt misshandlad av sin styvfar, och efter att ha gått för långt och tagit ut sin frustration, smärta och ilska på en jämnårig skolkamrat blir skickad till internatskolan Stjernsberg. Där våldet sitter i väggarna och den brutala pennalismen är sanktionerad av ledningen, men Erik med sin vägran att underkuva sig sår ett frö till förändring.

Calmroth gör mesta möjliga av en i grund och botten rätt otacksam roll, som är skriven mer eller mindre som en superhjälte och inte har plats för något större känsloregister. Och den rätta looken har han definitivt – precis som allt och alla runt omkring honom. 

För ”Ondskans” 50-tal både låter och ser synnerligen fantastiskt ut. Det är inrökt, elegant, vältaligt, och befolkat av idel atletiska, tvålfagra överklasskillar med proper men slug uppsyn.

Christian Fandango är perfekt i Gustaf Skarsgårds gamla roll som den värsta översittaren av alla på skolan, Otto Silverhielm, medan Skarsgård själv nu briljerar som den sadistiske och själsligt ynkliga styvpappan Åke Ponti.

Ruth Vega Fernandez spelar mamman, som i den här versionen får åtminstone någon slags upprättelse, även om hon gör alldeles för lite, alldeles för sent. Och Thea Sofie Loch Næss spelar den finska köksflickan Marja, som Erik inleder en förbjuden relation med, och som här har fått en egen bakgrundsberättelse som går i linje med det övergripande temat.

Det är en fin kärlekshistoria som bidrar med en strimma hopp till en mörk och hotfull serie. Men att även låta Marja rama in varje avsnitt med sina egna tankar om våld, ondska, personliga val och fri vilja är ett av nyversionens större misstag, eftersom det hela blir både övertydligt och tämligen trivialt.


”Ondskan” har premiär på TV4 Play+ den 2 november, och i TV4 den 16 november.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv