Aftonbladet är först ut i Spotifys nya tv-satsning

Uppdaterad 2015-06-26 | Publicerad 2015-05-20

Samarbetar i ny tv-tjänst: ”Fantastiskt bra”

Spotify ska börja med tv.

Och Aftonbladet TV är bland de första att leverera innehåll till streamingjätten.

– Spotify har extremt många användare. Det är fantastiskt bra att Aftonbladet finns där, säger Jan Scherman, Aftonbladets tv-chef.

Svenska musiktjänsten Spotify flyttar fram positionerna mot både Netflix och Jay Z:s Tidal.

Det nya draget är att börja sprida rörlig bild via Spotifys plattform.

Satsningen presenterades under en hajpad lansering i New York i dag. Där berättade grundaren Daniel Ek om en ny Spotify-version, som förutom video även kommer att innehålla bland annat poddar och nyheter.

– Vi är besatta av att fundera på hur man interagerar musik i alla delar av människors liv. Vi ser detta som ett massivt steg framåt, säger Daniel Ek.

”Vill finnas där användarna finns”

Spotify har inlett samarbete med 50 tv-aktörer från hela världen. En av dem är Aftonbladet TV.

– Spotify är en gigant inom sitt område. Det är klart att det är väldigt bra för oss på Aftonbladet att vara med i första lanseringen när de kliver in på området rörlig bild, säger Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV.

– Vi vill finnas där användarna finns. Och är fantastiskt många människor som använder Spotify. Då är det en fullträff att finnas där.

Tv och podd

I ett första steg kommer Aftonbladet TV att sända flera program inom satsningen ”Boom”, som riktar sig till människor mellan 15-30 år, på Spotify. En av titlarna är ”Pranksters”, där kändisar får olika pinsamma uppdrag, och intervjuprogrammet ”Trus 53 snabba” med Nöjesbladets reporter Helena Trus.

– Vi kommer att presentera fler program som kommer att börja sändas via Spotify framöver. Men alla kommer att rikta sig till en ung publik, säger Jan Scherman.

Dessutom kommer Spotify att distribuera flera av Aftonbladets poddar. Däribland märks grävpodden ”Fallet” och sportkolumnisten Robert Lauls "51% Fotboll.

– Att Aftonbladet är med i en sådan här satsning är ett erkännande för hur bra och eftertraktad vår verksamhet är.

– Det ligger i vårt intresse att presentera vårt innehåll i så många kanaler som möjligt. Men all vår produktion kommer även i fortsättningen enbart att vara samlad hos Aftonbladet TV, säger Jan Scherman.

Nio nya programserier

Nyheten från Spotify kom samma dag som Aftonbladet TV presenterade en satsning på nio nya programserier och en ny plattform.

– Många pratar om att tittandet på tablå-tv minskar, och det är sant. Men den totala tv-konsumtionen ökar explosionsartat. Aftonbladet TV var väldigt tidigt ute med att sända tv på ett nytt sätt, för oss är det här en fantastisk tid, säger Jan Scherman.

Spotifys nya tjänster börjar släppas till svenska användare i dag.

Följ ämnen i artikeln