Utvik – vägen till dokusåpan

Uppdaterad 2019-07-31 | Publicerad 2004-11-01

”Troligen tittar fler killar om de ser tjejer med stora bröst”

Utvik har blivit unga tjejers biljett in i dokusåporna.

Idag tar tv-kanalerna öppet hjälp av herrtidningar för att hitta nya deltagare.

-Troligen tittar fler unga killar om de ser tjejer med stora bröst, säger "Farmen"-deltagaren och Slitz-modellen Maria Johansson.

I dag är en blond tjej med silikonbröst, attityd och några utvik i Slitz eller Café hårdvaluta för tv i kampen om dokusåpatittarna.

- Samhället blir mer och mer extremt och då krävs det att man skriker högre - och det kommer att bli värre, säger Calle Jansson, programchef på TV3.

Herrtidningarna hjälper gärna till att ragga modeller till tv - inte minst för att få ännu mer exponering.

Två deltagare i årets ”Farmen” - Carolina Nerme och Maria Johansson - plockades direkt från herrtidningen Slitz.

”De ringde mig”

- De ringde mig och sa att de ringt från ”Farmen”. Jag tänkte att det kunde vara en rolig grej, säger Carolina Nerme.

Tv-kanalerna är i sin tur intresserade av att deltagarna klär av sig i herrtidningarna.

Inför årets ”Expedition Robinson” förmedlade TV3 kontakt med tidningen Café och såg till att Isabel Adrian och Frida Lundell kunde ställa upp på nakenbilder före resan till Malaysia.

- Det är pr för mig, programmet och kanalen. Alla vinner på det - även tittarna, säger Frida Lundell.

Majoriteten av ”Robinson”-tjejerna sa enligt uppgift redan under uttagningarna att de var villiga att vika ut sig - och de kom med.

Att anspela på sex har blivit en allt större ingrediens i dokusåporna.

”Big Brother” banade väg - och nu följer TV4 efter med den renodlade sexsåpan ”Paradise Hotel”.

Och givetvis är två av deltagarna -Sofia Hellqvist och Olinda Borggren - handplockade direkt från Slitz.

-Det är aldrig fel att ta in personer som är intressanta och kan bli frestelser för de andra deltagarna, säger Anders Knave, programchef på TV4.

Utvik först - sedan kändisskap.

Så har inte alltid ekvationen sett ut.

När Camilla Lundengård 1997 blev den första dokusåpastjärnan som vek ut sig byggde publiceringen i Slitz på hennes kändisskap från ”Expedition: Robinson”.

Fick 3000 kr

Enligt uppgift fick Camilla Lundengård 3 000 kronor för besväret och tidningen med henne på omslaget blev det årets bästsäljare för Slitz.

Guldgruvan ”dokusåpa-utvik” var född och i jakten på de kommersiellt viktiga unga tittarna började tv-kanalerna medvetet söka efter kurviga skönheter till sina deltagarlistor.

För tre år sedan erövrade Linda Rosing dokusåpornas ”bimbo”-tron. Hon hade två Slitz-utvik bakom sig och bröt dessutom ett tv-tabu genom att ha sex i ”Big Brother”-huset.

- Mina silikonbröst spelade stor roll för att jag kom med. En Slitzmodell i huset som säkert kommer att vara naken och duscha väcker ju intresse, säger hon.

Inga offer

Ingen av de tjejer med ”bimbo”-stämpel som Aftonbladet talat med ser sig som offer. De vet att de har mer att ge än bara ett utseende, men är samtidigt medvetna om vad kanalerna vill att de ska leverera - avklädd sexighet.

Landets tv-chefer talar inte samma tydliga språk.

- Vi letar efter en variation av utseenden. Men vissa yrken, som modellyrket, är kopplat till mer glamour och skapar kanske en större nyfikenhet hos många, säger Anders Knave.

Suget efter bystiga tv-blondiner består.

- Det är ju så det är - kanalerna har ju valt att vi ska se likadana ut, säger Linda Rosing.

Läs mer

Vi har vikt ut oss

Dokutjejer som ställt upp på avklädda bilder före eller efter sin medverkan i en dokusåpa:

Sex och stora bröst blir en allt viktigare ingrediens i dokusåporna. Och när tv ropar efter sexighet ställer herrtidningarna glatt upp. Av 290 kvinnor som medverkat i svenska dokusåpor har mer än var tionde vikt ut sig. Aftonbladet kan idag berätta hur tidningar förmedlar utvikningsmodeller till dokusåporna - och hur tv-kanaler uppmanar deltagare att vika ut sig.

Susanne Nylén, Dan Panas

Följ ämnen i artikeln