Hemlig plan för Amanda

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-22

Skivbolaget ger ”Idolen” extra inspelningstid – om hon vinner

SÄRBEHANDLAD Om Amanda Jenssen vinner ”Idol” får hon extra lång tid på sig för att spela in sin skiva. ”Man vill inte att hon ska hetsinspela”, säger en källa i produktionen. FOTO: LOTTE FERNVALL

Varumärket ”Amanda Jenssen” är större än ”Idol”.

Det tycker skivbolaget Sony BMG.

Aftonbladet kan avslöja den hemliga planen som ska ta vara på hennes talanger.

Andreas Sjöberg.

Fredagen den 7 december avgörs finalen. Morgonen efter låser skivbolaget Sony BMG in vinnaren i en studio. Redan två veckor senare ska debutskivan vara klar.

Såvida inte Amanda Jenssen, 19, tar hem spelet.

Då tar skivbolaget fram silkesvantarna.

– Man vill inte att Amanda ska hetsspela in skivan. Man tittar på möjligheterna att ha mer tid för att det ska bli så bra som möjligt, säger en källa i produktionen.

Källan berättar att det hos skivbolaget finns en oro för att ”Idol”-titeln skulle missgynna Amanda.

Per Sundin, vd på Sony BMG, säger att de har talat med idolerna om vilken stil de vill ha på den eventuella vinnarskivan.

Skräddarsydd plan

– Vi måste kunna dra ut inspelningstiden, säger han.

Stämmer det att ni har en skräddarsydd plan för Amanda?

– Det kan jag inte kommentera.

Jurymedlemmen Daniel Breitholtz har jobbat med tidigare Idol-vinnare.

– Det är ingen jättegissning att Amanda är en speciell nöt att knäcka eftersom hon är en unik artist, säger han.

I fjol spelade Markus Fagervall in sin debutskiva på fyra dagar. Han är rädd att Amanda går ett liknande öde till mötes.

– Det är dumt om hennes röst inte kommer fram. Hon ska ju göra en Amy Winehouse-platta.

Amanda blir glad när hon hör om skivbolagets plan.

– Det låter inte dumt.

Men hennes konkurrenter reagerar.

– Så vill jag också ha det, säger Andreas Sjöberg.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln