Sverker Olofsson: ”Det ska absolut INTE vara så här”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-23

Grattis till 20 år med ”Plus”, Sverker Olofsson!

SVERKER OCH TUNNAN Sverker Olofssons konsumentprogram ”Plus” fyller 20 år.

Ingen kommer undan.

I två decennier och över 500 program har Sverker Olofsson stått på konsumenternas sida och slängt allt från betongklumpar till telefonkort i den berömda soptunnan.

I kväll firar han 20 år med sitt ”Plus”.

Hur har ni firat?

– Det är inte så jäkla märkvärdigt det här, men vi har fikat, käkat tårta, vindruvor och mandariner och pratat om det vi gjort under åren.

Hur känns det?

– Egentligen var jubileet i går, men vi kan säga att det är idag. Det är inte så jäkla noga. Det känns bra att det rullat på i 20 år. Programmet känns mer aktuellt och viktigt i dag än när det startade. Jag är helt övertygad om att det kommer att fortsätta i 20 år till.

Ni har nära en miljon tittare varje vecka. Varför är ”Plus” så viktigt för folk?

– Det beror på att samhället blir tuffare och tuffare och mer och mer cyniskt. Folk gillar programmet för att vi ägnar oss åt jäkligt grå vardagsfrågor med vanliga människor.

Står du vid rodret i 20 år till?

– Nej, nej, jag är i utförsbacke, kan man säga. Jag har ju kört i 20 år, så det är inte så konstigt att programmet förknippas med mig. Men det finns så många bra medarbetare här i huset, så att hitta någon som tar över är det minsta problemet.

Vad har varit roligast att slänga i soptunnan?

– Jag brukar säga att det roligaste är det man slänger i det senaste programmet. Men om du menar just ”roligt” så tycker jag det som inte riktigt får plats i soptunnan. Då inte locket går igen och det sticker upp.

Vad skulle du helst slänga i soptunnan just nu?

– Det finns hur mycket som helst, men man får ju vissa hang-ups. Och just nu är det mobil-lånen till människor. De borde stoppas med en gång.

Vad bjuder du på i kvällens jubileumsavsnitt?

– Det är ett helt vanligt Plus-program. Vi tar upp GPS-navigatorer och varför man inte kan lita på priserna i resebyråernas annonser.

Till sist, ska det vara så här?

– Ha, ha. Nej, i de allra flesta fall ska det absolut inte vara det.

"Sverka"

Ordet "sverka" betyder att klaga på något man inte är nöjd med. Sverker Olofsson, programledare för SVT:s konsumentprogram ”Plus” gav upphov till ett av Språkrådets mer uppmärksammade nyord år 2006. Det Sverker inte är nöjd med kastar han i soptunnan.

ANNONS