Alexandra Rapaport om nya krimserien ”Veronika”: ”Vi arslar på”

Har premiär på Skyshowtime efter flytten: ”Var en guldålder med Viaplay – trist att det inte höll”

Publicerad 2024-03-22

Det har tagit drygt sex år. Och en producerande strömningstjänst, Viaplay, vars ekonomi havererade.

Men nu har den psykologiska thrillerserien ”Veronika” med Alexandra Rapaport, 52, premiär under fredagen – på en annan strömningstjänst, SkyShowtime.

– Ja, det är lite fladder i magen för mig. Jag hoppas att folk vill vara kvar i stämningen och den värld vi bygger upp, för när krimgåtan väl kommer igång arslar vi på, säger hon.

– ”Arslar på” är ett uttryck jag aldrig hört, säger jag när vi möts. Alexandra Rapaport kontrar förvånat:

– Har du inte? Ja, det kanske är lite vulgärt. Men det är det vi gör. Man får ha lite tålamod med början av serien. Det är en stämningsbyggare.

Alexandra och jag träffas när SkyShowtime har pressdag för tv-serien på Hotell Diplomat i Stockholm. Intervjuer avverkas på löpande band. Det är uppenbart att det här är en serie som ligger henne varmt om hjärtat. Den har producerats av Bigster, det bolag Alexandra har ihop med Birgitta Wännström och Calle Jansson.

Alexandra Rapaport.

”Veronika” började hos SVT

Hon berättar hur allt kring psykologiska thrillern ”Veronika” började.

– Det var för ungefär sex och ett halvt år sedan. Författarna (Katja Juras, Anna Ströman Lindblom) kom till Bigster med tre olika projekt. Jag blev jättekär i Veronika. De började skriva. Först gick vi till SVT Drama som gav oss utvecklingspengar. De hade någon idé om att det skulle vara avslutade episoder, det blev dåligt tyckte vi båda. Då gick vi vidare till Viaplay, då hade vi mer material, de hookade på.

Vad tände du på?

– Det fanns en grundidé kring Veronika. Hennes mående, hennes pillermissbruk, en mördare. Det var en smart crime med en annan usp (betyder Unique Selling Point). En usp med det här lite paranormala, med en psykologiskt intressant kvinnoroll, det är en klassisk who-done-it, men också frågan om Veronika håller på att tappa det, integrerat i kriminalgåtan.

Alexandra Rapaport i ”Veronika”.

Polis med struligt privatliv

”Veronika” har åtta avsnitt. De släpps två åt gången, på fredagar. Veronika Gren är alltså en polis med ett lite struligt privatliv. Två barn (Sarah Rhodin, Eddie Eriksson Dominguez) som har sina problem. En make (Tobias Santelmann, känd från norska succéserien ”Exit”) som jobbar som lärare och som tycker att hustrun är lite onödigt frånvarande i familjelivet. Hennes närmaste poliskollega spelas av Arvin Kananian, som under senare tid setts i mycket; ”Triangle of sadness”, ”Motståndaren”, ”En dag kommer allt det här bli ditt” och tv-serierna ”Kalifat” och ”Hålla samman”. Och så finns där en mordgåta…

Alltihop utspelas i en bruksort.

– Det är ett fiktivt samhälle. Man kan tänka sig ett gammalt brukssamhälle som avfolkats långsamt och tömts på både framtidshopp och människor.

– Vi har spelat in i bland annat Dannemora, Gimo, Gysinge och Stockholm.

Alexandra Rapaport.
Hon har sitt missbruk, sin historia med psykisk ohälsa

Men de har en väldigt stor polisstation..?

– Ja, det har de (skratt), men det är viktigt för vår historia.

Vem är då Veronika, för dig?

– För mig är hon en väldigt känslig människa som bär på mycket skam. Hon har sitt missbruk, sin historia med psykisk ohälsa, har svårt att navigera i sin tillvaro, till råga på allt springer hon då på ett lik. På något märkligt sätt hänger hennes förflutna ihop med den här mordgåtan. Hon är en person som går från att ha mycket självförakt och skam, till att kanske acceptera vem hon är.

– Jag tyckte det var otroligt skönt att få göra en annan typ av roll än den drivande karaktären, jag har gjort ganska många sådana.

Alexandra Rapaport.

”På inspelningen är jag bara skådespelare, det blir för geggigt annars”

Ja, någon närmare presentation behöver väl knappast Alexandra Rapaport. En av de bästa och mest framgångsrika i sin generation. Drygt ett 50-tal film- och tv-roller. Stort genombrott 1999 med Ella Lemhagens ”Tsatsiki, morsan och polisen” som vann fyra Guldbaggar. Sedan bland annat SVT-trilogin ”Kronprinsessan”/”Kungamordet”/”Drottningoffret” till filmer som ”Sommaren med Göran”, ”En gång i Phuket” och ”Jakten” med Mads Mikkelsen och senare års tv-serier som ”Gåsmamman”, ”Morden i Sandhamn” och ”Heder”.

Den sistnämnda och ”Veronika” har hon varit med och utvecklat och producerat för Bigster.

– På inspelningen är jag bara skådespelare, det blir för geggigt annars, vi håller en hygien där. Min inblandning är annars manusprocessen, klippning, ljudläggning, när vi castar skådespelare, jag är inne och tafsar på allt.

Alexandra Rapaport.

Krisen på Viaplay

Det var alltså Viaplay som skulle ha visat ”Veronika”. Men när de fick ekonomiska bekymmer, minst sagt, var det en av tv-serierna som såldes vidare.

– SkyShowtime plockade den först av alla produktioner som blev sålda. Jag är jätteglad att serien har fått ett nytt hem och inte hamnade i malpåse när det är så otroligt mycket passion och kärlek i det vi har gjort.

Du är ju medproducent, anade du aldrig att det skulle braka åt skogen för Viaplay?

– Det har varit en guldålder med dem. Vi har fått betalt för våra fakturor. Jag tänker vara lite diplomatisk och säger ”trist att det inte höll”.

Ella Hammarsten Liedberg, Martina Haag och Alexandra Rapaport.

Spelar huvudrollen i Martina Haag-film

För Viaplay har Bigster även producerat långfilmen ”Det är något som inte stämmer”. Den bygger på två delvis självbiografiska romaner av Martina Haag, som även regisserat filmen där Alexandra Rapaport spelar huvudrollen. Bland annat handlar den om den skilsmässa som många läsare tolkade som en skildring av Erik och Martina Haags separation, när han träffade Lotta Lundgren.

Vad händer med filmen? Många är nyfikna på att se dig spela ”Martina Haag”?

– Det skulle Martina aldrig säga, det är Petra, det heter hon även i boken.

Shanti Roney ser ju i och för sig inte ut som Erik Haag. Och pratar väl inte som honom heller..?

– (gapskratt) Nä, det gör han verkligen inte.

– Filmen blev färdig innan jul. Har blivit jättebra. Martina Haag står som en ardennerhäst i spiltan och… vi vill alla visa världen vad vi har gjort. Vi får se. Den kommer, men i värsta fall kan det dröja lite.

”Morden i Sandhamn”.

Alexandra Rapaport om…

…”Morden i Sandhamn”:

– Det börjar jag jobba med om en vecka. Sex nya berättelser, tolv avsnitt.

”Gåsmamman: Epilogen”:

– Tio avsnitt, jag har en vecka kvar på inspelningen. Richard Holm, en från järngänget som var med från början, är en av regissörerna. Den andra är ”Jocke”, min man (Joakim Eliasson, som har gjort flera avsnitt tidigare av serien).

– Den kommer på TV4, det har viskats om slutet av året. Sedan är det slut. Jag har väl tappat all trovärdighet när det gäller att säga det, har ju sagt det tidigare, men det är en spännande historia, barnen är mer i fokus den här gången.

Alexandra Rapaport och Tobias Santelmann

… varför en norrman, Tobias Santelmann, spelar hennes make i ”Veronika”:

– Det har inget med pengar från Norge till produktionen att göra. Vi provade och provade och så kom jag på att jag sett honom i danska serien ”Den som dräper”. ”Exit” har jag knappt sett, min man och jag kom i otakt där. Han tjuvstartade med att titta på den.

… jobbet på Dramaten:

– Jag är fortfarande anställd. De ligger lite på mig, ”om du ska behålla jobbet, ska du kanske…”. Det var pandemi och grejer, tjänstledigheten har blivit lite längre än det var tänkt. Det senaste jag gjorde där var Lars Norén-pjäsen ”Höst och vinter” 2018 i regi av Stefan Larsson.