Så styrs Idol-vinnaren

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-09-17

Hemligt kontrakt sätter gränser för popstjärnan

Det är höstens hetaste kontrakt.

Fyllt med möjligheter - och risker.

Aftonbladet kan i dag avslöja det hemliga avtal som väntar vinnaren i "Idol".

Tio sidor långt.

Och omgärdat med stor sekretess.

Skivbolaget BMG:s kontrakt med deltagarna i TV 4:s storsatsning "Idol 2004" är en väl förborgad hemlighet.

- Jag vill inte gå in på några detaljer, säger BMG:s vd Björn Lindborg.

Men i dag kan Aftonbladet avslöja delar av avtalet:

Vinnaren i "Idol" får ett förskott på 200 000 kronor. Hälften betalas ut vid påbörjad skivinspelning, resten vid "utgivning av färdig och godkänd albumproduktion".

Vinnaren får 12 procent i royalty på albumförsäljning, 8 procent på singel.

I alla länder

BMG är samarbetspartner i alla länder där "Idol" visas.

Enligt Björn Lindborg får vinnaren ett skivkontrakt som motsvarar en "superstjärnas".

- Det är en del av formatet. De avtal vi tagit fram har också blivit godkända av en utomstående advokat, säger Björn Lindborg.

Men det finns risker i avtalet.

Precis som i de allra flesta av dagens skivkontrakt får artisten själv stå för vissa utgifter - de är "avräkningsbara" mot artistens royaltyintäkter.

Tv-reklam: Fram till dess att 50 procent av BMG:s utgifter för all tv-reklam för vinnarskivan är täckta, får vinnaren bara behålla hälften av inkomsterna från skivförsäljningen.

Musikvideo: 50 procent av kostnaderna för videoinspelning ska vara avräkningsbara mot vinnarens royaltyintäkter.

Utlandsturné: Om vinnaren åker på turné utanför Norden ska 100% av BMG:s eventuella kostnader vara avräkningsbara mot vinnarens "samtliga intäkter".

Just tv-reklam är en tung post.

En reklamkampanj för en ny skiva kan kosta upp emot två miljoner kronor.

- Det är ju under tv-kampanjen man säljer nästan alla skivor. Och när artisten tvingas betala delar av kampanjen, blir det missvisande att säga att artisten får 12 procent i royalty. Egentligen blir det kanske bara hälften, säger en källa i branschen.

- Det är så här det funkar. Så är det för alla, säger Tess Merkel i popgruppen Alcazar, som också ligger på BMG.

Vad tror du väntar vinnaren?

- Man tjänar ju pengar som i alla andra jobb. Men det är inte så att man blir stormrik från dag ett. Man får hanka sig fram och jobba som fasen innan man känner att det kommer något tillbaks.

"Var stolt"

Vilka råd vill du ge den kommande vinnaren?

- Var stolt över den du är, olikheterna gör folk till stjärnor. Försök att inte ändra dig så mycket, lita på magkänslan, säger Tess Merkel.

När "Idol 2004"-vinnarens skiva släpps är för tidigt att säga.

- Innan vi vet vem som vinner kan vi inte göra något, säger Björn Lindborg.

Följ ämnen i artikeln