Så gör du om pengarna tar slut

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2013-04-04

Att starta ett företag och få sin affärsidé testad är spännande.
Att plötsligt inse att pengarna inte räcker för att betala räkningarna är en skräck.
Gör då så här.

Camilla Brage, Skatteverket

En stor del av företagande handlar om att ha koll på sin ekonomi. Det är skatter, moms, utgifter och inköp till företaget som ska skötas och ibland räcker pengarna helt enkelt inte till. Camilla Brage på Skatteverket menar att det bästa du kan göra då är att prata med dem du står i skuld till.

– Kontakta dina fordringsägare i ett så tidigt stadium som möjligt. Det visar att du är villig att försöka lösa på problemet och för det mesta går det att göra upp en betalningsplan, tipsar hon.

Blunda inte för problemen

Skatteverket kan hjälpa dig som företagare med skuldsanering och företagsrekonstruktion.

– En företagsrekonstruktion hjälper vi till med om vi ser att det finns en god affärsidé i företaget. Detta är ett bättre sätt för fordringsägare att få tillbaka sina pengar än om företaget skulle gå i konkurs. Ibland innebär det också att fordringsägarna skriver av en del av skulderna för att underlätta för företaget att komma på fötter igen, säger Camilla.

Allra viktigast är dock att i tid inse att ens idé kanske inte håller.

– Många företagare lägger ner hjärta och själ i sina företag. Det är så klart en positiv sak men det innebär också att de ibland inte vill inse att det faktiskt inte fungerar, säger Camilla.

– Försök att se objektivt på verksamheten innan du har tagit stora personliga lån och satt dig och företaget i en ohållbar sits.

Se upp för bluffakturor

Hos Kronofogden är det vanligaste problemet för företagare just skatteskulder.

– Det är en del att tänka på som företagare och varför just skatteskulder är så vanligt vet vi inte riktigt. Kanske beror det på okunskap men allra vanligast är nog att en oförutsedd händelse sker. Kanske blir den som äger företaget sjuk eller så kommer det inte in pengar från kunder, säger Axel Eklund hos Kronofogden.

Axel Eklund menar precis som Camilla Brage att det viktigaste är att kontakta sina fordringsägare i tid och berätta om sina betalningsproblem.

– Det är oftast enklare för fordringsägare att göra upp en betalningsplan eller skjuta upp fakturadatumet än att kontakta oss för ett betalningsföreläggande, förklarar han.

Ett annat vanligt problem för företagare är att de råkar ut för bluffakturor.

– Får du en faktura för en tjänst eller en vara som du inte har beställt är det viktigt att du genast bestrider den skriftligen, antingen via brev eller e-post. Var noga med att påpeka att du aldrig beställt varan och att du bestrider fakturan. Skulle du sedan få ett brev från oss där företaget har lagt in ett betalningsföreläggande är det viktigt att du även bestrider detta, förklarar Axel Eklund.

– Följer du alla de stegen kommer du i slutändan inte få någon betalningsanmärkning, säger han.