Kom hem från Mallis – då var badrummet rivet

Uppdaterad 2016-09-08 | Publicerad 2016-09-07

Daniel, 40, tog med familjen till Mallorca för en lång, skön semester.

När de kom hem möttes de av något oväntat – toaletten och badkaret var borta. Hyresvärden hade utan tillstånd rivit ut allt.

– Det såg fördjävligt ut. Det var helt tomt, säger han.

I mitten av juli åkte familjen, som är från Göteborg, på en härlig treveckorssemester på Mallorca. De hade längtat efter att åka iväg för att få vila ut, samtidigt som det skulle genomföras mätningar av badrummet som drabbats av en fuktskada.

Men när familjen kom hem från semestern var badrummet tomt.

– Det såg fördjävligt ut. Det var helt tomt, mattan var borta, toan var borta, badkaret var borta och det stod plattor på golvet som skulle torka ut fukten ur betongen. Det var bara ett tomt rum, säger Daniel.

Erbjöds toalett i tvättstugan

Under den tid som renoveringen fortfarande pågick erbjöds familjen att använda en gemensam toalett som ligger i husets tvättstuga, dessutom erbjöds de använda en dusch i en intilliggande byggnad.

Enligt Daniel hade de kunnat sätta in en mulltoa – men den möjligheten övervägdes inte.

– Ska vår tioåriga dotter behöva gå ner till tvättstugan för att gå på toa mitt i natten?, säger han och tillägger att hon sagt ”pappa är de dumma i huvudet?” när hon såg duschen de skulle använda.

Duschkabinen ligger i ett, enligt hyresvärden, övergivet lunchrum. Men enligt Daniel var rummet inte övergivet och duschen hade inte heller något draperi.

– Ska vi duscha i ett fullt pågående lunchrum? Det låg en massa grejer där inne och det fanns matrester kvar. Det är inte okej, säger han.

Familjen stod inte ut hemma, utan flyttade ut till sommarstugan i stället.

– Vi tog beslutet för vår egen skull, det går ju inte att leva utan dusch och toa. Jag fick pendla 18 mil till och från jobbet, så det vill jag ha ersättning för.

Poseidon: ”Vi har gjort fel”

Hyresvärden Poseidon är väl informerade om fallet.

Enligt Annicka Thorin, distriktchef på Poseidon, konstaterades en fuktskada i lägenheten i mitten av juni och därefter har husvärden i fastigheten fått krav från hyresgästen att detta ”ska åtgärdas så snart som möjligt”. Men när arbetet ska genomföras glömmer man säga till hyresgästen Daniel, som just då befinner sig på semester.

– Då görs ett misstag. Vi hör inte av oss och frågar om vi får gå in, utan vi får en nyckel av en anhörig. Vi vet att vi gjort fel, men vi har ju inte brutit oss in, säger Annicka Thorin.

– Han har varit väldigt pådrivande. Det är ingen ursäkt, men det är en möjlig förklaring till varför det gick så snabbt.

Är det inte rimligt att ersätta honom för besväret då det begåtts ett misstag?

– Det kan mycket väl utmynna i att det blir något belopp. Men många vill ha ersättning för sveda och värk, vilket vi respekterar, men det kan vi inte prissätta och därför vill vi hålla oss på en saklig nivå, säger Annicka Thorin.

Nu planerar Daniel att polisanmäla hyresvärden, om Poseidon inte skulle gå med på hans krav. På måndag ska de alla träffas i ett möte.

– Jag känner mig jävligt kränkt. Hade jag bott själv hade jag kanske blundat för det, men nu har jag familj och sådana grejer vill man inte råka ut för på sin semester, säger han.

Följ ämnen i artikeln