Bankerna varnar för nya bluffmejl

Publicerad 2015-02-03

Vågor av bluffmejl har fått banker att skapa varningslistor för att upplysa om de vanligaste bedrägerimetoderna.

Mejlen skiljer sig åt varje gång men de har alltid samma syfte: att tömma ditt bankkonto.

– Lämna aldrig ut några uppgifter, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Den senaste månaden har flera av Aftonbladets läsare hört av sig och berättat om ett mejl som dykt upp i deras inkorg. Avsändaren Swedbank skriver att mottagaren ska uppdatera information för att säkra sin internetbank.

Men allt är en bluff.

Mejlet kommer inte från Swedbank, den som lämnar ut sin kontoinformation riskerar att få kontot länsat. Ulf Dalberg är en av de som fått mejlet.

– Jag är kund hos Swedbank men banken skulle aldrig fråga efter sådana uppgifter över mejl. Jag har fått liknande mejl förr så jag förstod snabbt att det var en bluff, men det är väl alltid någon som blir lurad, säger han.

Kända varumärken används

Ulf Dalberg reagerade omedelbart på att det var dåligt språk i mejlet och förstod att något var fel.

– Dessutom så såg jag att loggan var oval i stället för den rätta runda formen, säger han.

Mejlet är ett typexempel på den bedrägeriform som blivit mycket vanlig.

 – Det är en variant på det vanliga temat. Något uppges ha hänt med ens konto eller kort. Avsändaren ser ut att vara en bank, eller andra kända varumärken, som används på grund av trovärdigheten. Det är ett samhällsproblem som vi, polis och andra myndigheter gör allt för att försöka förhindra, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

I mejlet som Ulf Dalberg fick fanns en länk till en hemsida som var förvirrande lik Swedbanks egen.

– Sidan ser exakt likadan ut som Swedbanks. Den var komplett med länkar och allt. Jag klickade mig runt av nyfikenhet, men jag angav aldrig mitt kontonummer, säger Ulf Dalberg.

”Håller jämn nivå”

Flera banker, bland andra Nordea och Swedbank, har varningslistor på sina hemsidor. Där finns information om de vanligaste formerna av bedrägeri och information om hur det går att undvika att luras.

– Nya bedrägeriformer har inte utvecklats. Snarare tvärtom. Gamla metoder som varit kända i flera år upprepas och används om och om igen, säger Claes Warrén.

Media skriver ofta om det, polisen varnar och ni informerar. Är kunderna numera mer medvetna om problemet?

 – Ja, det skulle jag säga. Det påverkar inte antalet bedrägeriförsök som skickas ut, men däremot antalet som faktiskt går på dem och fyller i uppgifterna.

Blir folk ändå av med pengar?

– Det händer. Det händer också att kunder hör av sig även fast de inte förlorat pengar, men är oroliga för att ha lämnat uppgifter. Vi utreder varje fall för sig och försöker hålla våra kunder skadelösa, även om vi inte går ut och lovar att vi alltid ersätter.