Minst 50 döda i oljeexplosion i Kongo

Publicerad 2018-10-06

Omkring 50 personer har omkommit i en brand i samband med en trafikolycka med en tankbil i Kongo-Kinshasa, rapporterar flera internationella nyhetsbyråer.

Ytterligare runt 100 har skadats.

Olyckan inträffade på motorvägen mellan huvudstaden Kinshasa och hamnstaden Matadi, i höjd med staden Kisantu, som ligger omkring tolv mil väster om Kinshasa. Tankbilen, som var lastad med olja, krockade med en buss, enligt källor till den lokala nyhetssajten Digital Congo.

– Vi sörjer de omkring 50 döda. Det finns även omkring 100 personer med andra gradens brännskador, säger viceguvernören i provinsen Central, Atou Matubuana Nkuluki.

Samlar läckande bensin

Bilder som publiceras i lokala medier visar hur den utbrända tankbilen vält och lagt sig på sidan på en grusväg. Andra bilder visar kraftig rök som stiger från vraket efter olyckan. Enligt FN-radiostationen Okapi spred sig branden snabbt till omkringliggande byggnader, som slukades av lågorna. Vittnen på plats beskriver också att boende i området där olyckan ägde rum skyndade sig dit med behållare för att ta vara på läckande bensin, skriver nyhetsbyrån AP på Twitter.

Landets vice premiärminister José Makila leder en delegation som lämnat huvudstaden Kinshasa för att ta sig till olycksplatsen, rapporterar den kongolesiska nyhetssajten Actualité.

Vägarna i det centralafrikanska landet är ökända för sitt undermåliga skick efter år av krig och bristande underhåll. Sommaren 2010 dödades närmare 300 människor när en oljetankbil välte och exploderade i provinsen Syd-Kivu.

Att man hör om en tankbilsolycka i Sverige, eller till och med Europa, är mer ovanligt. Men det betyder inte att det inte skulle kunna ske även här.

Svenska vägars konstruktion

– Vi har klarat oss utan den här typen av olyckor länge, men man kan aldrig säga aldrig, det skulle säkert kunna hända vid något tillfälle, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

De bestämmelser som finns kring hur tankbilar får köra i kombination med hur de svenska vägarna är konstruerade bidrar dock till att transporterna av lättantändligt gods blir säkrare, enligt Bengt Olsson.

– I Stockholm har man exempelvis valt att lägga bränsle på tåg eller ha pipelines i stället för att köra genom staden. Överlag försöker man undvika att köra tankbilar inne i storstäder.

– Dessutom är alla motorvägar mötesfria och åtskilda av någon typ av mittkonstruktion, ofta räcken, vilket minskar risken för en kollision i hög fart.

Följ ämnen i artikeln