Tekniska problem för SJ – kunder kunde inte boka biljetter

Publicerad 2017-10-06

SJ drabbades på fredagen av ett stort tekniskt haveri – som påverkade hemsidan, appen och resebutikerna. I flera timmar gick det inte att köpa biljetter överhuvudtaget.

Problemen berodde på ett fel i en stordator, och drabbade även miljontals bankkunder i Norge.

Flera personer hörde av sig till Aftonbladet efter att de misslyckats med att boka tågbiljetter på SJ:s hemsida under fredagsmorgonen. Resenärer möttes av meddelandet ”Något gick fel. Det kan bero på ett tekniskt problem” när de försökte söka efter resor.

SJ bekräftade problemen på Facebook.

”Ja, vi har problem med våra system i nuläget. Jag ber dig avvakta så ska det snart fungera igen”, skrev företaget i ett svar till en drabbad kund.

Alla kanaler drabbade

Annie Edwards, presskommunikatör på SJ, uppgav för Aftonbladet att såväl hemsidan som appen och resebutikerna påverkades av felet.

– Alla våra säljkanaler är drabbade. Det är totalt stopp i systemen just nu, sa hon till Aftonbladet i morse.

Det dröjde ända till 12-snåret innan systemen åter fungerade.

– Det går nu att köpa biljetter via hemsidan och i resebutikerna, men det är fortfarande problem med appen, sa Annie Edwards vid lunchtid.

Senare under eftermiddagen fungerade även appen normalt.

Kunder som försökt boka resor i närtid uppmanades att ta sig till stationen och prata med ombordpersonalen.

– De kan avgöra om det finns plats så att drabbade resenärer kan åka med ändå.

Fel hos underleverantör

Problemen berodde på att en server hos SJ:s underleverantör Evry låg nere. It-bolaget skriver på sin hemsida att felet har lokaliserats till ”en central komponent i en stordator”.

– Det är ett hårdvarufel. Det har inte orsakats av någon hackerattack eller så, säger Geir Remman, kommunikationschef på Evry.

Förutom SJ-resenärerna så drabbas även miljontals norska bankkunder av haveriet.

De första rapporterna om biljettproblem kom vid 05-tiden på fredagsmorgonen. Det är oklart hur många resenärer som drabbats.

– På ett sätt är det tur att detta hände på en fredag. Då har vi många privatresenärer, och de köper ofta biljetter i förväg. De andra veckodagarna är det fler affärsresenärer som oftare spontanbokar, säger Annie Edwards.

Följ ämnen i artikeln