Tommy hittade hundratal småkryp i pastapaketet: Så snuskigt

Uppdaterad 2023-05-26 | Publicerad 2023-05-24

Karlstadsbon Tommy Saxenborns pastalunch blev inte alls som tänkt.

Innan han hann sätta gaffeln i den nykokta penne rigaten från Coops egna sortiment såg han att den pryddes av svarta prickar – vilket visade sig vara hundratals småkryp.

– Det var så snuskigt. Jag äter inte ens djur, jag är ju vegan.

Det var i torsdags som 39-åriga Tommy Saxenborn och sambon Caroline upptäckte att någonting inte stod rätt till med penne rigate-paketet som de köpt från Coops egna sortiment.

Karlstadborna hade dumpat ner den nyöppnade pastan i kokande vatten när de såg en liten svart prick som guppa i kastrullen.

– Vi tänkte inte mer på det. Men sen när vi hällde av vattnet insåg vi vad den första pricken var. Det var ett småkryp. Och den var inte ensam. Det var ett hundratal småkryp som omfamnade och krupit in i rören på pastan, säger Tommy Saxenborn.

Coop bad om ursäkt

Paret, som varit veganer i tre år, blev ”förskräckta” av de oönskade skadedjuren.

– Det var så snuskigt. Jag äter inte ens djur, jag är ju vegan. Så vi bestämde oss för att slänga kastrullen.

Därefter kontaktade de Coop.

– De bad om ursäkt och gav oss 86 kronor tillbaka.

”Blir irriterad och äcklad”

Men Tommy Saxenborn tyckte inte att det var en rimlig kompensation för det som paret varit med om.

Tillslut återkom Coop och berättade att de höjt summan till 120 kronor.

– Det är ju fortfarande en orimlig summa. Pasta är en basföda och nu är pasta bränt för oss för alltid. Varje gång jag tänker på pasta blir jag irriterad och äcklad på samma gång.

Vad tycker du hade varit en rimlig kompensation?

– Det vet jag faktiskt inte. Det är bara så himla sjukt och äckligt hela grejen.

Coop svarar i ett mejl att företaget välkomnar att Tommy hört av sig och reklamerat pastan, som inte lever upp till deras kvalitetskrav.

”Vi tar reklamationen på stort allvar och har skickat den vidare till vår kvalitetsavdelning och till vår leverantör för att utreda hur detta kan ha hänt. Kundservice har varit i kontakt med kunden och ersatt pastan och även för upplevt obehag, enligt våra rutiner. Kunden får gärna återkomma till oss igen om hen vill fortsätta dialogen” skriver Therese Knapp, kommunikatör.

Coop känner inte till fler liknande fall, men uppmanar eventuella kunder som drabbats att höra av sig.

 ”Pasta är bränt för oss för alltid”, säger Tommy Saxenborn.

Följ ämnen i artikeln