SOS Alarm slår ifrån sig kritiken

Uppdaterad 2011-11-14 | Publicerad 2011-06-27

Emil Linnell dog efter att ha nekats ambulans

När Emil Linnell dog efter att ha nekats ambulans inleddes en massiv kritik mot SOS Alarm.

Nu svarar SOS Alarm att verksamheten fungerar godtagbart.

– Det kan de inte påstå, det är ju bevisat att det finns brister i verksamheten, säger Emil Linnells styvpappa Stylianos Vassilakis.

Emil Linnell hade andningsproblem och försökte desperat få en ambulans skickad till sin lägenhet i Stockholm. Ambulansen kom aldrig och senare hittades den 23-åriga Emil död.

Efter dödsfallet framkom fler fall där patienter nekats ambulans eller fall där ambulans dröjt för länge. Socialstyrelsen inledde en granskning av verksamheten i region sydväst, nu har SOS Alarm svarat på kritiken som framkom.

– All verksamhet har förbättringspotential och vi är inte hundraprocentiga. Men vi får in ungefär 10 000 samtal varje dygn och de avvikelser som finns är förhållandevis få, säger Anders Klarström, presstalesman vid SOS Alarm.

Ny sjuksköterska anställs

Enligt Socialstyrelsens kritik fungerar SOS Alarms avvikelsehantering dåligt, vilket är ett hot mot patientsäkerheten. Som svar på kritiken har SOS Alarm tillsatt en ny tjänst – en sjuksköterska som ska ta hand om kundklagomål och avvikelser. Sjuksköterskan ska arbeta i Västra Götaland och bistå flera vårdchefer med kundklagomål och avvikelserapporter. Men att det skulle finnas allvarliga brister i verksamheten anser man inte.

Vi är bättre än andra vårdgivare

– Alla fall som anmäls som avvikelse är inte på grund av felaktigheter begångna av oss. Bara för det står i media är det inte automatiskt så att det finns något fel från vår sida, säger Anders Klarström.

– Jag tycker att verksamheten fungerar godtagbart med tanke på svårigheten i arbetet plus den stora volymen samtal.  Vi är bättre än andra vårdgivare och om man jämför med andra motsvarigheter till SOS Alarm utomlands är vi bättre, säger Anders Klarström.

"Det finns bevisligen brister"

Emil Linnells familj har efter sonens tragiska död väckt debatt om SOS Alarms ansvar. Bland annat skickade familjen ett brev till Stockholms sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt, där de krävde att saken utreds. Emil Linnells styvpappa Stylianos Vassilakis tycker visserligen det är bra att SOS Alarm nu vidtar åtgärder för att förbättra verksamheten, men att verksamheten skulle fungera godtagbart ställer han inte upp på.

– Det kan de inte påstå, det är ju bevisat att det finns brister i verksamheten, och att de begår misstag.  De gör ju själva Lex Maria-anmälningar av de här fallen, det hade de inte behövt om det inte fanns brister i verksamheten.

Stylianos Vassilakis menar att det förmodligen alltid kommer att begås fel i akutsjukvården. Men han tycker det är fel att en person på telefon ska avgöra om en ambulans behöver skickas eller inte.

– Det är konstigt att en sjuksköterska ska göra den bedömningen. Man borde skicka iväg en ambulans till alla hjälpsökande där man befarar att det finns behov, säger han.