Bluffsamtalen som riskerar att lura dig igen

Emilia Söderholm/TT

Publicerad 2020-02-08

Redan lurade konsumenter riskerar att bli lurade igen. Nu varnar Konsumentverket för bluffsamtalen.

Första gången konsumenterna blev lurade fick de dyra fakturor hemskickade. Den här gången ser det ut som att Konsumentverket ringer upp och erbjuder hjälp att få tillbaka pengarna. Allt man behöver göra är att logga in med sin bankdosa. Men i stället för att få pengar tillbaka händer det motsatta – pengar försvinner från kontot.

– Jag blir bedrövad över att det finns konsumenter som tycker att det här låter rimligt och går med på det, säger Marija Borenius, chef för Konsumentverkets vägledningstjänst Hallå Konsument.

Pågående rättsärende

Företaget Telefonihuset AB (tidigare Mobilegroup Nordic AB) har förbjudits att fortsätta med vilseledande telefonförsäljning. Det beslutade Patent- och marknadsdomstolen i november i fjol sedan Konsumentverket anmält företaget. Då hade över 900 personer vänt sig till myndigheten med klagomål om att ha blivit lurade. Nu misstänks samma konsumenter bli lurade igen, men om det är samma företag som ligger bakom vet man inte.

– Vi har i dagsläget ingen möjlighet att säga vilka som ligger bakom det här eller på vilket sätt det skulle vara kopplat till det pågående rättsärendet som vi har mot Mobilegroup, säger Marija Borenius.

Uppmuntrar anmälan

När konsumenterna blir uppringda ser det ut som att samtalet kommer i från Konsumentverket. Enligt Marija Borenius rör det sig om en handfull konsumenter som hört av sig under de senaste dagarna.

– Det här är väldigt allvarligt och det finns risk för många fler att bli lurade. De som hör av sig till oss är ju de som reflekterat över om det här verkligen kan stämma. Men det säkert många som inte gjort den reflektionen, säger hon.

Nu uppmuntrar hon uppringda konsumenter att vara vaksamma och att anmäla till både polisen och Konsumentverket.

Följ ämnen i artikeln