SL stänger ner biljettförsäljning på nätet

Publicerad 2018-08-20

Stort tekniskt fel på SL:s biljettförsäljning.

SL-resenärer har i en knapp vecka haft problem med att köpa biljetter på nätet och flera har betalat för biljetter de sedan inte fått.

Nu stängs funktionen ned helt tills vidare.

– Det är ett tekniskt fel men mer än så vet vi inte. Det är väldigt beklagligt, säger Christian Hoffman, presskommunikatör på SL.

Sedan mitten av förra veckan har SL tagit emot klagomål från personer som inte kunnat köpa biljetter på nätet. En del har även betalat för biljetter som de sedan inte fått.

Nu stänger SL e-handeln helt på obestämd tid.

– Vi har haft problem med att det har inte gått att köpa biljetter på nätet. Då vi inte vet omfattningen av problemet har vi valt att stänga funktionen att köpa biljetter på Mitt sl.se. Vi håller på att felsöka och lösa problemet så fort som möjligt, säger Christian Hoffman, presskommunikatör på SL.

”Vet inte vad felet är”

Vad problemet beror är i nuläget oklart.

– Det vi har kommit fram till är att problemet verkar ligga hos leverantören av systemet och vi vet inte exakt vad det är. Det är ett tekniskt fel men mer än så vet vi inte.

Hur många som är drabbade är oklart men sedan den 15 augusti har SL tagit emot 200 synpunkter som rör biljettproblemet.

Kontakta kundtjänst

Om man har köpt en biljett som sedan inte har gått att ladda ned kan man ta kontakt med SL för att få hjälp.

– Upptäcker man att man har råkat ut för det här kan man kontakta vår kundtjänst, så försöker de hantera ärendet så fort som möjligt. Men det kan ta några dagar att få tillbaka pengar. Det är beklagligt såklart.

Varför har man inte stängt tjänsten tidigare?

– Det tog några dagar innan man kunnat få en bild av problemet. Vi kommer också kolla på hur hanteringen av det här har fungerat.

ANNONS