Vattenfalls kunder kan få chockräkning

TT

Uppdaterad 2023-02-03 | Publicerad 2023-02-02

Vattenfalls kunder kan ha fått en extra hög räkning eftersom mätvärden saknas. Arkivbild.

Tusentals kunder hos Vattenfall Eldistribution kan under en period ha blivit utan elräkning när mätarna har bytts ut, rapporterade SVT Uppsala.

Det har medfört att flera fakturor kan ha staplats på hög och bolaget har uppmanat drabbade att ta höjd för att fakturan kan bli hög.

Enligt Vattenfall är problemet att det av olika anledningar har saknats mätvärden.

De uteblivna räkningarna orsakas av att Vattenfall under ett par års tid byter ut 900 000 elmätare. Enligt en ny lag måste alla elbolag installera smarta elmätare hos sina kunder innan årsskiftet 2024/2025.

Tusentals kunder hos Vattenfall kan bli utan elräkning eftersom det saknas mätvärden att beräkna kostnaden på, uppger SVT Uppsala. Nästa faktura kommer därför sannolikt att bli högre än vanligt, något Vattenfall uppmanar sina kunder att ta höjd för.

– Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande. Till exempel har man sedan några veckor tillbaka själv kunnat rapportera in sina mätvärden till oss, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, till SVT.

Rättelse: Ändrad tidsperiod.

Följ ämnen i artikeln