Utryckningen till dödsbranden dröjde – trots larmsamtal

Publicerad 2016-09-08

En man dog i en brand i Vallentuna på onsdagsmorgonen.

Nu avslöjar Mitti att ett tidningsbud slog larm redan en timme innan brandbilarna skickades ut – men SOS valde att inte agera på det samtalet.

– Varför man inte agerat på det första samtalet kan jag inte svara på i dag, säger Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm, till Aftonbladet.

Tidigt på onsdagsmorgonen bröt en kraftig brand ut i ett flerfamiljshus.

En man i 70-årsåldern dog i samband med den våldsamma branden.

Räddningstjänsten ryckte ut med flera enheter efter att ha mottagit larm via SOS vid 05.30-tiden.

Nu avslöjar lokaltidningen Mitti att det första larmsamtalet i själva verket hade inkommit en timme tidigare – men SOS Alarm valde att inte agera.

Svaret: Förmodligen en bilbrand

Mitti har pratat med ett tidningsbud som kände röklukt i bottenvåningen på flerfamiljshuset. Klockan 04.33 slog han larm, enligt tidningen.

– Jag fick snabbt svaret att det varit en bilbrand i närheten och att det nog var den röklukten som jag känt, säger tidningsbudet till Mitti.

Tidningsbudet reagerade starkt på att en person hade dött i branden.

– Om de kommit direkt kanske utgången blivit en helt annan, säger han till Mitti.

”En mycket allvarlig händelse”

För Aftonbladet bekräftar Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm, att ett larmsamtal inkom cirka en timme innan man skickade resurser till platsen.

– Varför man inte agerat på det första samtalet kan jag inte svara på i dag. Det kommer vi utreda, säger Söderblom.

Hur ska rutinerna se ut?

– När man ringer ett 112-samtal har operatören till uppgift att ta reda på vad det är som har hänt och var det har hänt. Då ställer man kontrollfrågor enligt en mall vi har, säger Helena Söderblom.

Presschefen kan inte svara på om kontrollfrågorna ställdes i det här specifika fallet.

Hur allvarligt ser du på att ni agerade först en timme efter det första larmsamtalet?

– Det är självklart en mycket allvarlig händelse. Därför är det så viktigt att gå till botten med exakt vad som har hänt. Det handlar om förtroende för nödnumret, att alla ska kunna känna sig trygga att ringa 112 i en nödsituation, säger Helena Söderblom, presschef på SOS.

Följ ämnen i artikeln