Dödad – av X 2000

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-28

Kvinna skulle gena över spåret – såg inte när tåget kom

BANVERKET: EN TRAGEDI Den 80-åriga kvinnan skulle gå från en perrong till en annan vid Älvsjö station söder om Stockholm i går eftermid

Kvinnan pratade i mobilen – samtidigt som hon skulle gena över spåret.

Lokföraren hade inte en chans.

– Hon avled på platsen, säger Lars Burman vid polisen i Söderort.

Räddningspersonal och poliser vid olycksplatsen.

Olyckan inträffade vid Älvsjö station i södra Stockholm i går vid halv fyra-tiden. Den 80-åriga kvinnan skulle gå från en perrong till en annan.

För att spara tid bestämde hon sig för att ta en genväg.

– Det var en passage mellan spåren som allmänheten inte ska använda, säger Lars Burman, stationsbefäl vid Söderortspolisen.

”Pratade i mobilen”

Lokföraren på X 2000-tåget såg kvinnan komma gående på hundra meters avstånd.

– Hon var upptagen med att prata i mobiltelefonen och varken såg eller hörde att tåget kom, berättade lokföraren senare för polisen.

Tågets hastighet var 120 kilometer i timmen – och lokföraren hade inte en chans att hinna stanna.

Ambulansen som kom till platsen kunde snabbt konstatera att kvinnan var död.

Hon togs till Huddinge sjukhus och sedan vidare till Solna för identifiering och obduktion.

– Vi har nu underrättat hennes anhöriga, säger Lars Burman.

Efter olyckan stod både pendeltåg och södergående fjärrtåg stilla. Något som medförde stora förseningar för resenärerna. Först vid femtiden kunde trafiken komma igång igen.

”Väl avstängt område”

Banverket, som ansvarar för säkerheten på stationen, kallade i går olyckan en tragedi.

– Övergången är till för vår personal. Enligt vår olycksplatsansvarige ska området ha varit väl avstängt med stängsel, säger Banverkets informatör

Daniel Widlund.

Hur kan det ha varit det om en 80-årig kvinna kom förbi?

– Det är något vi ska utreda. Ibland har det hänt att människor klippt upp våra stängsel för att kunna passera.

Enligt Daniel Widlund ska det inte ha inträffat några allvarliga olyckor vid övergången tidigare.

– Man borde inte ta risken, men tyvärr fortsätter folk att göra det, säger Daniel Widlund.

Trots varningar – 90 dör varje år på spårövergångar

Varje år dör runt 90 personer vid spårövergångar.

– Vi har folk som på heltid informerar om detta, men tyvärr händer det alltför ofta, säger Daniel Widlund, informatör vid Banverket.

Enligt Banverket är hälften av dödsfallen självmord. Men fortfarande handlar det alltså om 40 till 50 fall där folk

dödas av olyckor vid spårövergångar.

En orsak till att siffran inte minskar trots Banverkets arbete är att tågen blir tystare och snabbare. Många inser inte hur snabbt ett tåg kan dyka upp. Värst är situationen i Stockholmsområdet.

Enligt en undersökning från Banverket är det vanligaste fallet en medelålders man som arbetspendlar och försöker vinna någon minut genom att olovligen korsa spåren.