Här kan försvunna MH370 ha landat

Uppdaterad 2014-03-20 | Publicerad 2014-03-18

Mycket tyder på att MH370 blev kapat av en eller flera extremt flygkunniga personer.

Enligt nya uppgifter finns 634 potentiella landningsbanor som det försvunna planet kan ha landat på.

– Möjligen skulle det kunna handla om en övergiven militärbas i Bangladesh eller något liknande, säger Lars Nicander, chef för Centrum för asymmetriska hot och terrorismstudier på Försvarshögskolan.

10.00: Aftonbladet provflyger MH370:s rutt i flygsimulator

MH370 försvann spårlöst efter att någon stängde av kommunikationsutrustningen och gjorde en skarp u-sväng norr om Malaysia.

Enligt den Singaporebaserade tidningen New Straits Times, som hänvisar till källor inom haveriutredningen, ska planet därefter ha gått ner till en flyghöjd på bara 1 500 meter - för att undvika att fångas upp av radarsystem. Den militära flygtekniken kallas terrängmaskering och beskrivs som mycket krävande både för flygplanskroppen och för dem som färdas i planet.

– Personen som hade kontrollen över planet hade en solid kunskap om flygteknik och navigation och lämnade inga spår efter sig, säger en utredare till tidningen.

Planet uppges sedan ha fortsatt längs någon av de tätt trafikerade flygkorridorer som antingen leder söderut i Indiska oceanen eller norrut mot Bangladesh, Indien och Pakistan.

Kollar upp militanta grupper

Den eventuella rutten ska enligt brittiska The Independent ha fått de malaysiska myndigheterna att genom diplomatiska kontakter ha ställt en förfrågan till Pakistan om att få utreda om planet kan ha flugits till något av de talibanska fästena i gränsområdet mellan Afghanistan och nordvästra Pakistan.

Enligt terrorexperten Magnus Ranstorp är området en internationell samlingsplats för terrorrelaterad verksamhet.

– 65-70 procent av de större attackerna mot väst har en koppling till avancerade träningsläger i Pakistan, framför allt i Waziristan, säger Magnus Ranstorp.

Längre norrut, i Xianjiang-provinsen i nordvästra Kina, opererar den militanta gruppen Östturkestans muslimska rörelse som strider för folkgruppen uigurernas självständighet från Kina.

– De påstås ha gjort en flygkapning sommaren 2012 då sex män försökte komma in i cockpiten på ett lokalt flyg. Men hittills har de främst riktat in sig på lågskaliga attentat i Kina som att köra in i folkmassor, säger Magnus Ranstorp.

634 potentiella landningsbanor

Totalt uppges MH370 ha kunnat flyga i åtta timmar efter att det avvek från sin planerade rutt. Enligt en utredning från den amerikanska radiokanalen WNYC kan flygplanet ha passerat 634 potentiella landningsbanor som är minst 1 500 meter långa vilket uppges krävas för att en Boeing 777 ska kunna landa.

Men för att kunna planet ska ha kunnat gå ner i hemlighet krävs en mycket bristfällig kontroll av luftrummet - vilket inte är fallet i exempelvis Indien eller Pakistan, uppger Lars Nicander.

– För att landa ett sådant här plan krävs en övergiven flygplats med dålig radartäckning i en stat med dålig övervakning. Möjligen skulle det kunna handla om en övergiven militärbas i Bangladesh eller något liknande, säger han.

Han betonar att det som talar emot ett terrordåd är att det ännu inte framkommit några seriösa politiska eller ekonomiska krav.

– Men innan 11 september trodde ingen att det skulle kunna hända. På samma vis kan det vara lika innovativt att kapa ett flygplan och hålla passagerarna som gisslan i något djungelområde, säger Lars Nicander.

Följ ämnen i artikeln