Jul – choklad- pralinernas högtid

Uppdaterad 2018-11-28 | Publicerad 2007-12-15

Chokladförsäljningen ökar kring jul

När julen knackar på dörren tar vi oss en pralin.

Vi äter alltmer choklad och gärna choklad med hög kakaohalt. Men till julen kommer pralinaskarna fram med Marabous flaggskepp Aladdin i spetsen.

Vi konsumerar sex–sju kilo choklad per person och år i Sverige, Finland och Danmark. I Norge äts det lite mer. Chokladtrenden har ökat i styrka de senaste åren och dessutom fått karaktären av lyxkonsumtion, där choklad marknadsförs med hög kakaohalt som försäljningsargument.

Vi matas också med rapporter om den mörka chokladens positiva hälsoeffekter. Den kan sänka blodtrycket, göra folk piggare och så vidare. Det har säkerligen också bidragit till det ökade chokladsuget.

Men choklad är först och främst en njutningsprodukt och julen handlar mycket om njutning. Så det är knappast överraskande att chokladförsäljningen ökar, vid sidan av julskinkan, korven och sillen.

– Chokladförsäljningen tar ett skutt till jul, men vad det handlar om är praliner i väldigt stor omfattning. Vi käkar övriga chokladkakor ungefär som vanligt, möjligtvis lite mindre stycksaker, typ Snickers, säger Anders Carne, informationschef på Kraft Foods, som äger varumärket Marabou.

Miljoner askar

Pralinasken har två riktiga toppar under året, jul och påsk, med julen som suverän etta.

– Det som händer är att chokladen blir en festprodukt och en liten gåva till jul. Det är därför det finns så väldigt mycket askar och säsongsprodukter ute, säger Carne.

Kraft Foods säljer ungefär fyra miljoner pralinaskar under december. Det blir nästan en ask per hushåll, berättar produktchefen Helene Grannas. Storsäljaren heter Aladdin, lanserad redan 1939.

– Det har blivit en stor del av jultraditionen, säger hon.

Eftersom Aladdin blivit så etablerad får inte pralinsortimentet förändras för mycket.

– Det gör man inte ostraffat, vi får en otroligt stark respons när vi gör förändringar. Det är alltid någons favorit som tas bort. Men sortimentet behöver hela tiden uppdateras.

Men trots fokuseringen på Aladdin säljer Kraft Foods nästan lika mycket av Paradis, som bara innehåller praliner av mjölkchoklad. Försäljningen av Paradis har dessutom ökat under de senaste åren.

Även Cloetta Fazer säljer pralinaskar för fullt inför julen. Där heter svaret på Aladdin Utvalda favoriter.

– Vi har ju en chokladkultur i Skandinavien som avviker lite från många centraleuropeiska länder där chokladpraliner konsumeras mera jämnt året om med en liten topp inför julen. Men här är det nog så att merparten av chokladpralinaskkonsumtionen sker vid julen, säger Cloetta Fazers vd Jesper Åberg.

Jul i oktober

Cloetta Fazer beslöt nyligen att investera i två nya chokladlinjer, en i Ljungsbro i Östergötland och en i Finland. Investeringen på 270 miljoner kronor är företagets hittills största.

För de mindre chokladtillverkarna är det bråda dagar. På Chokladfabriken i Stockholm rullas det praliner för glatta livet.

– En tredjedel av alla våra praliner säljs under julen, under december månad. Vi gör ungefär 14 ton praliner om året. Påsken är stor också, men den är inte lika lång. Julen börjar redan i oktober för oss, säger Elinor Isaksson, som startade Chokladfabriken tillsammans med sin man Martin 1997.

Chokladfabriken tar även fram speciella julsmaker. I år kan man välja mellan saffranstryffel, pepparkakstryffel och glöggtryffel.

Peter Challis/TT

Följ ämnen i artikeln