M och S för dåliga på sociala medier

Uppdaterad 2013-08-16 | Publicerad 2013-08-15

Sociala medier är ett unikt sätt för politiker att komma väljarna nära.

Men alla partier tar inte den chansen.

– Jag tror de begår ett strategiskt misstag, säger mediestrategen Brit Stakston.

Brit Stakston

Partiledarnas närvaro i sociala medier ser olika ut. Vissa är väldigt aktiva medan andra inte finns där alls.

Enligt mediestrategen beror det på att det ännu inte är självklart för partiledarna att finnas där.

– Det är inte helt okomplicerat, som partiledare förväntas man företräda en massa människor. Det är nog en anledning till att vissa har valt att inte använda de här plattformarna, säger Brit Stakston vid kommunikationsbyrån Jmw.

Sociala medier är en unik realtidsmätning och en möjlighet för partierna att möta väljarnas reaktioner på olika politiska förslag, menar Brit Stakston.

Men trots det tar vissa partier inte den chansen.

M och S borde skärpa sig

Särskilt Moderaterna och Socialdemokraterna borde skärpa sig.

– För ett parti som S som är så starkt bundet till en folkrörelse borde de här plattformarna ligga nära. Jag tror att de begår ett strategiskt misstag genom att inte finnas där, säger hon och pekar på Löfvens frånvaro på Twitter och hans Facebooksida som hanteras av anställda.

Hon tycker att Moderaterna begår samma misstag genom att inte ta social medier på allvar. Precis som Löfven finns Reinfeldt bara på Facebook genom ett konto som hanteras av hans stab.

Personalen håller koll

Om partiledarna själva inte finns på nätet räknar Brit Stakston med att deras personal håller koll.

– Jag hoppas att Reinfeldts stab är smart nog att vara där. Man får ju en direktkontakt i sociala medier och en känsla för hur ett förslag landar, säger hon.

Men partierna måste se till att vara källkritiska och fråga sig vilka väljare det är man möter.

– I Sverige har vi inte haft samma utveckling som i USA där man upplever att många av dem som inte röstar använder plattformarna. Här är det fortfarande en mediekunnig grupp som använder sociala medier.

Borde ha frågestunder

Brit Stakston tycker att alla partier borde hålla frågestunder, samtal och diskussioner med befolkningen i sociala medier - både om idéer och omdiskuterade förslag.

– Det skulle gynna både dem själva och väljarna. Med enkla medel kan man ta del av något som annars görs genom exempelvis kostsamma fokusgrupper. Jag tror att vi kommer att se det mycket mer i den kommande valrörelsen.