”Kampanjer mot alkohol fungerar inte”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-07

Forskare sågar informationsfilmer

De varningsfilmer mot alkohol som Systembolaget och andra producerar med jämna mellanrum har ingen effekt på alkoholkonsumtionen.

Det slår norska och amerikanska forskare fast i en ny rapport.

Enligt forskarna har varken så kallade medvetandehöjade kampanjer eller ren alkoholinformation någon inverkan på konsumtionen av alkohol, rapporterar norska Aftenposten.

”Folk förtjänar bättre”

Bakom rapporten ligger norska forskaren Ingeborg Rossow och amerikanen Thomas Babor. De tycker att politikerna ska dra nytta av rönen och sluta med verkningslösa satsningar för minska våld och fylleri.

– Ofta satsas det på strategier och kampanjer som forskningen har visat saknar effekt eller som inte har utvärderats. Eftersom alkohol inte är som andra varor har allmänheten rätt att förvänta sig en alkoholpolitik som bygger på kunskap, säger Ingeborg Rossow till Aftenposten.

Åldersgräns fungerar

De alkoholpolitiska åtgärder som faktiskt har effekt på konsumtionen är enligt forskarna alkoholskatt samt begränsning av antalet utskänkningstillstånd och vilka tider det är tillåtet att servera alkohol.

Andra regleringar som har effekt är att ha åldersgräns för att få köpa alkohol och att det får rättsliga konsekvenser att köra rattfull.