Google kan använda din bild i reklam

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2013-10-12

Klickade du också bort varningsklockan som plingade till när du loggade in på Gmail i dag?

Då missade du att Google nu kan använda din kontoinformation i marknadsföringssyfte.

Nya användarvillkor ger företaget rätt att sälja och publicera ditt namn och bild i reklam.

500 miljoner små klockor plingade till i morse.

Samtliga som använder sig av mejltjänsten Gmail eller har ett Google-konto informerades att användarvillkoren förändrats.

De flesta tryckte nog slentrianmässigt bort varningen.

Men de nya villkoren är värda att läsa.

Nu har Google nämligen rätt att använda ditt namn, din bild och annan personlig information som du har lagt upp på kontot i marknadsföringssyfte.

Recensioner kan bli reklam

Informationsstölden kommer bara att drabba personer som använder eller någon gång använt sig av Googles delningstjänster.

Men recenserar du en restaurang via Googles söktjänst eller kommenterar en artikel med G+ kan företaget nu sälja och använda informationen i reklam.

För Facebook-användare är den här typen av marknadsföring ingen nyhet.

Du har nog uppmärksammat annonser för företag som dina kontakter "gillar" i ditt flöde.

Men den här typen av reklam uppskattas inte av alla – speciellt inte när villkoren ändras efter hand.

– Människor förväntar sig att information de delar använts i ett syfte, det uppenbara. Därför blir folk arga när någonting man lagt upp på nätet använts till något annat. För dem känns det som ett brott, en kränkning, säger läkaren Deborah C. Peel som grundat föreningen Patient Privacy Rights till New York Times.

Går att stänga av funktionen

Av villkorstexten är det oklart hur den information som du lagt upp på kontot får säljas och hur reklamen kan se ut.

Google själv marknadsför villkorsförändringen som smärre – och en du själv får nytta av.

Du kan själv också välja vilka som ska få reklamen.

– Knepet för alla företag som använder den här typen av reklam är att undvika att få dina kunder att tycka att det du gör är fel, att få dem att säga: "jag ville inte att någon annan skulle få den informationen", säger Zachary Reiss-Davis, analytiker på marknadsundersökningsföretaget Forrester Research.

Google är förstås bekanta med människors rädsla för att information de lägger ut på nätet ska spridas hej vilt.
Därför går det att stänga av reklamfunktionen.

Eller som det står i de nya villkoren: "Om du väljer Av i inställningarna kommer ditt profilnamn och ditt profilfoto inte att visas i vare sig annonsen för ditt favoritbageri eller i andra annonser".

Följ ämnen i artikeln