Så ska de fixa segerspurten

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-13

Aftonbladet avslöjar: Hemliga taktiken som ska vända underläge till seger

(MP), Lars Ohly (V), Mona Sahlin (S) och Peter Eriksson (MP) ska vara ett |team.

Här är den hemliga taktiken som ska vända underläge till seger för de rödgröna.

Aftonbladet kan i dag avslöja dokumentet som togs fram vid ett extrainsatt krismöte i helgen.

”Sju dagar – fem punkter” är Mona Sahlins sista chans.

I går inleddes de rödgrönas valspurt i Kungsträdgården i Stockholm. Mona Sahlin (S) kritiserade från scenen Fredrik Reinfeldt (M) för att förminska valet till struntfrågor:

– Det handlar inte om att det ska bli 500 kronor mer eller mindre i plånboken utan det handlar om vi som redan har jobb ska få mer, till priset av att de som är sköra och sjuka åker ut i socialbidrag, sa hon.

Samtidigt som Sahlin och hennes rödgröna kollegor höll tal slet deras pr-strateger med att ta fram den nya krisplanen för att vända opinionsunderläget till seger i elfte timmen.

Inga egna agendor

Aftonbladet har läst dokumentet. Från och med nu är det enad front som gäller – i syfte att visa regeringsduglighet. En tydlig passning till Lars Ohly som inte minst under utfrågningen i SVT satte fingret på flera frågor där V inte är överens med S och MP.

Nu är det inte längre okej att driva sin egen agenda, i stället handlar det om att trumma in de gemensamma rödgröna budskapen och lyfta fram skillnaderna mellan blocken.

Huvudkonflikten

”Vi vet att en stor majoritet av väljarna vill se investeringar i välfärden i stället för skattesänkningar för dem som tjänar bäst. Det ska vi utnyttja. Huvudkonflikten under slutveckan är sänkt skatt eller investeringar i skola, förskola, vård och en aktiv arbetsmarknadspolitik. Dessutom vet vi att klimatfrågan är viktig för många, särskilt den stora gruppen första- och andragångsväljare”, skriver man i dokumentet.

Helt avgörande för valspurten är att också vinna veckans stora partiledardebatter i SVT och TV4, slår pr-strategerna fast.

Många osäkra

Varje minut ska utnyttjas i sändningarna. Och det är positivt fokus som gäller. De rödgröna företrädarna ska lyfta fram de förbättringar de rödgröna anser att det skulle innebära att satsa på välfärden i stället för att sänka skatterna med ytterligare 100 miljarder.

I första hand ska de rödgröna nu kampanja för att nå sina kärnväljare. Men också de många osäkra som fortfarande vacklar mellan blocken.

Mer dörrknackning

Kampanjandet trappas upp genom fler gemensamma insatser mellan partiledarna – men också i form av fler annonser, telefonkampanjer och dörrknackning för att få till samtal öga mot öga.

De rödgröna kommer också att bryta sin tidigare tradition om att inte kampanja på valdagen. Nu ska det jobbas in i det sista. Och den gamla S-traditionen med tal av partiledaren på Götaplatsen i Göteborg dagen före valet breddas till ett rödgrönt arrangemang.

Följ ämnen i artikeln