Polisen varnar för ny våg av bluffmejl

Publicerad 2014-11-13

Swedbanks och Telias kunder har drabbats av ett nytt utskick av bluffmejl. Polisen varnar nu för att bedrägeriförsöken blir allt mer trovärdiga.

– Det blir svårare att upptäcka bluffarna, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Mejlet pryds av Telias logga och en bild där människorna ser mycket lyckliga ut, precis som folk brukar göra på företagsfoton. Budskapet i texten är att kunden har betalt en faktura dubbelt. För att få tillbaka pengarna krävs bara att mottagaren matar in sina kortuppgifter på en sida.

Här är de värsta bluffarna - och så skyddar du dig

Mejlet pryds av Telias logga och en bild där människorna ser mycket lyckliga ut, precis som folk brukar göra på företagsfoton. Budskapet i texten är att kunden har betalt en faktura dubbelt. För att få tillbaka pengarna krävs bara att mottagaren matar in sina kortuppgifter på en sida.

43-årige Magnus Korén har fått ett tiotal sådana mejl de senaste veckorna.

– Jag är inte ens kund hos Telia, så det var ganska genomskinligt. Men det börjar bli jobbigt, ibland kommer det flera mejl om dagen, säger han.

Magnus har inte anmält bluffmejlen till polisen.

– Det enda jag har gjort är att slänga dem. Jag tycker det är sorgligt att man försöker lura folk på pengar. men äldre kanske blir oroliga och gör som man blir instruerad i mejlet.

Varnar på hemsidan

Under de senaste veckorna har en våg av bluffmejl från både Telia och Swedbank skickats ut till svenskar.

Telia är medvetna om att bedragare försöker använda företagets namn för att försöka kapa människors bankkonton.

Men det finns inte så mycket bolaget kan göra åt det, enligt Telias informationsansvarige Hans G Larsson.

– När flera kunder hör av sig om samma sak varnar vi på vår hemsida. Men annars har vi små möjligheter att agera. Vi försöker blockera adresserna i bluffmejlen så att våra kunder inte ska kunna gå in på sidorna. Men de ändrar adresser hela tiden, det är en katt- och råttalek, säger han.

"Bara ett sätt att stoppa"

Jan Olsson arbetar vid polisens nationella bedrägericentrum. Enligt honom blir bluffmejlen alltmer trovärdiga.

– För ett halvår sedan var översättningarna ofta mycket dåliga, men nu är språket mycket bättre. Det gör att bedragarna har större chans att lyckas, säger han.

Ett bra sätt att avslöja bedrägeriförsök är att granska länkadressen i mejlet. Den går ofta till utländska sajter som inte är kopplade till det företag som ser ut att vara avsändare.

– Men det viktigaste är att komma ihåg att myndigheter eller seriösa företag aldrig någonsin begär att få sådana här uppgifter via mejl, säger Jan Olsson.

Hans G Larsson på Telia anser att det bara en sak som kan få bedragarna att ge upp.

– Det finns bara ett sätt att stoppa detta, och det är att folk slutar klicka på länkarna. Den dagen folk inte går på bluffarna kommer det upphöra. Tills dess lär det fortsätta, säger han.