”Lyckas man smäller det till i plånboken”

Publicerad 2015-10-14

Här söker Aftonbladets medarbetare jobb med dold kamera – och får tips av ägaren

Johan Lind som är delägare i de två omstridda nummerupplysningsföretagen anställer och utbildar själv telefonsäljare.

Aftonbladets medarbetare sökte ett jobb och fick snabbt veta vad som gällde:

– Det gäller att hålla ut lite och sedan får man vara lite ful i kanten med och köra liksom, sa Johan Lind inför vår dolda kamera.

I en serie artiklar har Aftonbladet avslöjat hur de två nummerupplysningsföretagen 118700 och Riksdelen lurar kunder på löpande band.

Trots att många inte har hört talas om eller använder nummerupplysningstjänsterna, lyckas deras telefonförsäljare få till dyra årsavtal.

Runt om i Sverige har tiotusentals abonnenter betalat allt från någon tusenlapp till över 30 000 kronor för att ha med olika uppgifter hos de två nummerupplysningarna.

”Vill du jobba med världens snabbast växande marknadsföringskanal?” skrev 118700 nyligen i en annons där de sökte säljare i Västerås.

Vi lät en medarbetare söka jobbet.

”Fan, nu ska vi tjäna pengar"

Han kallades till en intervju, utrustades med en dold kamera och fick träffa kontorschefen Fanny Skoglund i företagets lokaler i skrapan mitt i Västerås.

– Har man drivet så kan man ju sälja allting. Sedan är det ju därför man jobbar som säljare. Vi brukar inte skymma om pengar. Det är ju det vi sitter och skriker om hela dagarna. Fan, nu ska vi tjäna pengar. Vi krigar så, sa kontorschefen under det som skulle vara en jobbintervju.

Hon förklarade sedan att det är mycket "skriverier" om telefonförsäljningen och att man bör ha gott självförtroende.

Vår medarbetare fick också höra att det man inte bara kunde tjäna mycket pengar utan att det också var mycket tävlingar, resor och bonusar.

– Vi ska till Karibien i januari en vecka.

– Det är ett jävla partybolag. Det är jävligt roligt.

Kontoret ligger ovanpå Sturekompaniet

Bara några dagar senare hörde en av ägarna, Johan Lind, av sig. Han hade hört att vår medarbetare bodde i Stockholm och ville träffas för en intervju i företagets lokaler vid Stureplan.

Även där hade vår medarbetare dold kamera när han gick in på kontoret som ligger rakt ovanför nattklubben Sturecompagniet.

Johan Lind berättade att han själv började som dammsugarförsäljare. Han ville egentligen bli journalist, men pengarna i säljbranschen gjorde att han inte förverkligade sin yrkesdröm.

– Lyckas man här, vi har jobbat i 10–15 år nu, så smäller det i plånboken och det är ju trots allt därför man går till jobbet.

Johan Lind satt vid en dator och visade sina nummerupplysningssidor och tilläggstjänster som företaget ska försöka få så många som möjligt att köpa.

– Det som är grejen lite granna, det är argumentation. Här får man verkligen argumentera in kunden. Men det som är grejen är att man får bra betalt för det man gör.

Utanför det bågformade fönstret bakom honom ligger den kända svampen vid Stureplan, mitt i Stockholm. Det är ett av Sveriges dyraste kontorskvarter.

– Vi har hur sköna produkter som helst, sa ha och förklarade att säljjobbet delvis går på rutin.

– Det blir ju lättare och lättare. Det gäller att hålla ut lite och sedan får man ju vara lite ful i kanten med och köra liksom.

Johan Lind ställde inte många frågor till vår medarbetare, utan berättade i stället mer om jobbet och att det i princip bara var att börja. Vår medarbetare utlovades till att börja med en provision på 50 procent av allt som säljs:

– Man föds ju inte med ett headset utan man lär sig. Vi är Sveriges billigaste nummerupplysning, vi säljer annonser på det. Bar lönesystem. Kul företag. Det är inte några konstigheter. Det är bara att banka liksom.

Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln