Uppdrag: Hemlig turist

Uppdaterad 2015-11-23 | Publicerad 2015-11-20

”Det är som att jobba med semester”

Hon sover i 80 olika sängar per år.

Äter i genomsnitt 100 ägg och 20 liter yoghurt.

Yrket? Hemlig turist. I dag ska Kim Ross testa att köra rally.

”En gång i Skottland var jag på ett hemligt besök och såg en turisttidning i lobbyn där mitt ansikte var på framsidan – de kände ändå inte igen mig”, säger Kim Ross.

– Det bästa är att inte ljuga när man går under cover. Säg något som är enkelt och nära sanningen. Du är journalist, säg att du skriver.

Det är instruktionen jag får av Kim Ross innan vi kommer fram till dagens destination: Rally på Torpa gård.

Vi ska gå under cover och vara hemliga turister.

Hennes riktiga jobbtitel är Senior Advisor på Swedish Welcome. Förutom hemliga besök på hotell, upplevelseföretag och museer skriver hon rapporter om företagens utveckling, hur väl de tar emot gästen, hur pass bra miljöarbete de har och väger samman det till ett sammansatt betyg för hållbar turism.

”Vi är passiva gäster”

På tåget mot Linköping har jag mött ett bubblande skottskt yrväder. Kim Ross är utåtgående och full av frågor. Men innan vi stannar till på stationen går hon in i arbetsrollen.

– Vi är passiva gäster. Vi ska inte ställa för mycket frågor utan låta dem leda samtal och händelser. Vi är oss själva men ger dem chansen att visa först, säger Kim Ross.

Är ni extra jobbiga ibland för att se hur de hanterar sura gäster?

– Nej vi påverkar inte upplevelsen så, men självklart tänker vi på hur de hanterar saker som går snett.

Jag har fått en snabb dragning om vad man ska leta efter och tänka på. Och det är mycket.

– Vi testar 90 olika aspekter för hållbar turism, säger hon.

Testarna utbildas i fyra månader, jag får en snabbdragning på 30 minuter.

– Gillar är inte ett ord vi använder. Man får aldrig vara subjektiv i sin bedömning. Det handlar inte om att du gillar eller inte gillar inredningen eller maten – du måste objektivt kunna bedöma hur den är.

Har värderat i 12 år

Kim har jobbat i turistbranschen i 17 år och värderat upplevelser och boenden i 12 år. Hon har testat allt från att sova i tälthotell hängandes vid en bergvägg, till att paddla kajak och att betygsätta Skansen. Hennes ögon sveper snabbt över matsalen som är det första vi möter på Torpa gård. Vi får kaffe och så fort personalen gått smiter hon iväg och inspekterar lokalen.

Sen är dags – vi ska köra rally. Mellan varven stämmer hon av: känner du dig trygg med instruktören? Vet du vad som ska hända? Är det något du undrar över? Det har gått en timme sen vi kom till gården och vi har kört snabbare och snabbare för varje varv. När vi avslutar säger Kim:

– Det är något jag vill berätta... Vi är inte vanliga turister, vi är här på en utvärdering.

Man ser en lätt oro snabbt passera över ansiktet hos instruktörerna.

Vroooom! Efter körningen hoppar instruktören i bilen och visar hur snabbt det ska gå.

”Det är en kvalitetsstämpel”

Men de är glada över besöket. De har anslutit sig för att få dessa tester.

– Det är en kvalitetsstämpel för oss och för kunden, jag tycker alla upplevelseföretag borde vara med, säger Bengt Samuelsson, som driver gården tillsammans med sin fru Anette och deras son Niclas.

Kim coachar dem, talar om vad de gjort bra och ger förslag på förbättringar. De får tipset att skryta mer om sin miljöprofil, hela anläggningen är till 90 procent fossilfri.

På tåget hem går vi igenom den långa listan med mätbara punkter. På en skala från 0–5 värderar vi allt från själva upplevelsen, till bemötande, till skyltning och presentation av mat. Företaget kommer få ett till planerat besök för att utvärdera deras miljöarbete, sen får de en rapport och tillslut ett betyg med ett plakat att sätta upp. Gården kan stoltsera med ”Utmärkt upplevelse”.

– Det är som att jobba med semester – fast med otroligt mycket pappersarbete, säger Kim Ross.

Följ ämnen i artikeln