Storbanken varnar för bluff-sms

Publicerad 2015-06-05

Swedbanks kunder har drabbats av ett nytt bluff-sms.

Mottagarna uppmanas att följa en länk för att undvika att ens konto upphör.

Men sms:et är ett bedrägeri.

Så skyddar du dig mot id-stölder

Många personer har under fredagsmorgonen hört av sig till Aftonbladet om ett bluff-sms som skickats ut från en avsändare som utger sig för att vara Swedbank.

I sms:et står det: ”Brådskande! Följ länken nedan och fyll i formuläret för att undvika att din konto upphör”.

Länken leder till en fejkad webbsida som ser precis ut som Swedbanks sida och användarna ombeds logga in med sitt personnummer, kontonummer och telefonnummer.

"Oseriöst skrivet"

Daniel Lundgren, 25, fick sms:et vid åttatiden. Han klickade inte på länken utan gick istället in på Swedbanks sajt för att dubbelkolla om informationen stämde – och det gjorde det inte.

– Men det var väldigt enkelt att genomskåda eftersom det var oseriöst skrivet, säger han.

Det är första gången Daniel har fått ett bluff-sms från Swedbank, men han har tidigare fått flera liknande mejl.

– Man fattar på en gång att det är ett spam, men samtidigt måste det vara en del som går på det här för annars skulle de aldrig fortsätta med det här.

"Det är ett spam"

Swedbank säger att det rör sig om phishing-bedrägeri:

– Det är absolut inte från Swedbank. Vi kommunicerar aldrig via mejl eller sms där vi ber våra kunder att lämna ut sådana personliga uppgifter, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Vad händer om man lämnar ut sina uppgifter på den fejkade sajten?

– Då är risken stor att du kan utsättas för ID-stöld, säger Anna Sundblad.

Det är i nuläget oklart hur många av Swedbanks kunder som har fått sms:et. Men många har hört av sig.

– Vi har gått ut med en varning och kommer att stänga ned sidan så fort vi har lokaliserat var den är upplagd. Vårt team på kundtjänst arbetar också alltid med polis för att hitta ursprungskällan, säger Anna Sundblad.

Följ ämnen i artikeln