Brittiska flygplatser i chock efter pandemin: ”Hela stället är en röra”

Heathrow-chefen: Kan ta 18 månader att lösa problemen

Publicerad 2022-06-24

LONDON. Inställda flyg, köer på parkeringen och berg av bagage i ankomsthallarna.

Storbritanniens flygplatser är i chock när lockdowns övergått i resehysteri.

– Hela stället är en stor röra, säger Andy Kane, 45, som landat på Heathrow utan sin väska.

Det är inte bara på Arlanda det är kaos. De senaste veckorna har brittisk media rapporterat om långa köer, inställda flyg och bagage utspritt i stora drivor på landets flygplatser.

PLUS: KADHAMMAR: Kaoset på Arlanda påminde mig om Kabul

Det senare drabbade Heathrows terminal två, där bagagesystemet kollapsade i helgen. Bilder på en ocean av väskor som står packade så tätt att det är omöjligt att se golvet spreds snabbt i sociala medier och ankomna resenärer fick vänta i tre timmar på att hämta ut sin packning. På grund av kaoset bad flygplatsen alla flygbolag att ställa in tio procent av måndagens avgångar. Enligt Independent drabbades 15 000 resenärer.

De senaste veckorna har brittisk media rapporterat om långa köer, inställda flyg och bagage utspritt i stora drivor på landets flygplatser.

På tisdagen är de inställda flygen färre men Andy Kane, 45, är inte imponerad. Han är på väg hem till Nya Zeeland efter ett besök i födelsestaden Glasgow. Vid mellanlandningen på Heathrow har hans resväska redan försvunnit.

– Vi fick sitta kvar på planet i en timme eftersom någon klantat till det på marken. Piloten fick diskutera med personalen eftersom de sa att han skulle ställa sig på en position där det redan stod ett plan som det inte var någon aktivitet kring, säger Andy Kane.

Andy Kanes resväska försvann när han mellanlandade på Heathrow.

– Efter en timme visade det sig att markpersonalen haft fel. Vi kom av planet och då fanns ingen väska. Den var kvar i Glasgow.

”Ett hav av väskor”

Han har fortfarande fem timmar tills flyget avgår mot Singapore, där han ska vara kvar i några dagar på vägen hem. Men trots att det går både ett och två flyg från Glasgow på den tiden tror han inte att bagaget kommer hinna i kapp. Han har sett bilderna på flygplatsens väskkaos i dagarna.

– Det var bara ett stort hav av väskor, säger han.

– Under normala förutsättningar hade den nog kunnat skickas hit i dag, men hela stället är en stor röra så väskan får dyka upp när den dyker upp, i Nya Zeeland.

Andy Kane står i solen i flygplatsens rökruta. Han tar situationen med ro.

– Som tur är sa min läkare till mig att ha mina mediciner i handbagaget eftersom detta kunde hända. Det hade varit ganska jobbigt om jag inte gjort det, säger han.

– Jag kan inte klaga för mycket, det är bara en väska, det är många som drabbats mycket värre. Man såg bara alla de som sprang ut ur planet för att hinna med sitt nästa flyg.

”En mardröm”

I måndagens kaos nekades isländska Gudlaugur Stefan Palmason, 50, att gå på sitt flyg mot Filippinerna. Han har bevis på tillfrisknande från covid och två sprutor, vilket enligt honom skulle räcka för att få resa, men personalen vägrade lyssna, säger han. I stället skickades han för att ta ett PCR-test för motsvarande 2 350 kronor och fick sedan köpa dyra biljetter till dagen efter.

– Personalen var stressad och gjorde ett misstag, säger Gudlaugur.

– Det var som en mardröm.

Gudlauger Stefan Palmason, 50 och hans mamma Elin Thorvaldsdottir, 81, väntar utanför terminal tre mer än fem timmar innan deras plan ska lyfta.

Han och mamman Elin Thorvaldsdottir, 81, ska göra tre byten på vägen till Filippinerna.

– Vi var tvungna att köpa de här biljetterna för att jag ska hinna till min fästmös födelsedag där. Jag hade planerat att ge henne förlovningsringen då, så då var vi tvungna att åka så snart som möjligt, säger han.

PLUS: Strejkhotet: Det gäller om din resa blir inställd

Precis som många andra resenärer sitter de och väntar utanför terminal tre mer än fem timmar innan deras första plan ska lyfta.

– Vi bestämde oss för att komma hit tidigt och checka in i god tid, så att vi inte behöver ha samma stressiga situation igen. I går kunde man verkligen ta på stressen där inne och jag blev stressad själv.

Kö på parkeringen

En fotograf beskrev i Daily Mirror tisdagens köer till incheckningen på Manchesters flygplats som en mile – 1,6 kilometer. Den långa raden av resenärer ringlade sig ut på den hårt drabbade flygplatsens parkering. På Gatwick i London, som också haft långa köer och inställda flyg, har man sänkt den dagliga kapaciteten från 900 till 825 flyg i juli för att kunna hantera det ökande resandet.

Mycket av flygplatsproblemen beror på en personalbrist efter två år av nedstängningar och reseförbud i Storbritannien, menar Heathrows chef John Holland-Kaye.

Han tror att det kan ta uppemot 18 månader innan flygplatsen lyckas hantera det ökande passagerarantalet.

– Vi borde inte vara överraskade över utmaningen som flygbranschen drabbats av, säger han till Sky news.

Heathrow-chefen John Holland-Kaye bedömer att det kan ta uppemot 18 månader innan flygplatsen lyckas hantera det ökande passagerarantalet.

– I två år har allmänheten och de flesta politiker velat se stängda gränser och det har haft en förödande effekt. Över hela sektorn har vi förlorat väldigt kvalificerad personal och det betyder att som bransch måste vi rekrytera tillbaka folk och träna upp dem att tjäna passagerare och det tar helt enkelt tid.

Skyller på brexit

Även flygbolagen har drabbats hårt av personalbristen. British Airways, som sparkat tusentals anställda under pandemin, tvingades nyligen ställa in 8 000 avgångar mellan mars och oktober, skriver Euronews. Enligt Evening Standard har Easyjet strukit tusentals flygningar i sommar på grund av problemen på flygplatserna.

PLUS: KADHAMMAR: Kaoset på Arlanda påminde mig om Kabul

Lågprisbolaget Ryanairs chef Michael O’Leary menar att det brittiska flygkaoset helt och hållet beror på brexit.

– Många av dessa köer hade kunnat lösas om man kunde ta in europeiska arbetare som skulle kunna göra jobben som folk i Storbritannien helt ärligt inte söker till eller vill göra, säger han till Sky news.

– Vi är bakbundna av en regering som är så desperat att visa att brexit varit en succé, när det har varit ett absurt misslyckande.

Köande flygresenärer på Heathrow.

– Detta problem kommer att fortsätta, speciellt på flygplatser som Gatwick och Heathrow, under hela sommaren. Det kommer att bli värre på helger och bättre i veckorna.

Storbritanniens transportminister Grant Shapps har även tvingats hantera den största brittiska järnvägsstrejken på 30 år i veckan. Han förnekar att brexit har något med saken att göra och anklagar flygbolagen för att ”verkligen ha översålt” flygbiljetter sedan pandemin, skriver Independent.

Och precis som i Sverige ligger brittiska myndigheteter efter i passhanteringen. Enligt enligt Centret för ekonomisk och affärsresearch (Cebr) kommer bara hälften av de som behöver förnyat pass i sommar få det i tid. Passkaoset skulle kunna kosta motsvarande 13,7 miljarder kronor i inställda flyg under sommaren, enligt Cebrs uträkningar, skriver LBC.

Aftonbladets Peter van den Berg och Petter Larsson på plats i London.

Flygkaoset i Storbritannien


15 juni
En 82-årig man med funktionsnedsättning dör på Gatwicks flygplats när han själv försöker gå av ett plan och ta sig in på flygplatsen. Enligt flygplatsen hade personalen varit upptagen med att hjälpa andra personer med funktionsnedsättning av planet, vilket fått mannen att själv ta sig ut och upp för en rulltrappa, som han fallit från, uppger BBC. Händelsen kommer att utredas.


17 juni
Gatwick meddelar att man skär ner det dagliga maxantalet för flygningar in och ut ur flygplatsen under juli månad, från 900 om dagen i fjol till 825 i år. Detta för att kunna hantera den kraftigt ökade belastningen och minska risken för inställda flyg, säger Gatwicks vd Steven Wingate till Daily Express.


19 juni
En pilot fångas på film när han hjälper den hårt ansatta flygplatspersonalen på Edinburgh flygplats att lasta bagage på hans plan, skriver Daily Mail.


19 juni
Resenärer tar till Twitter för att klaga på långa köer genom säkerhetskontrollen och till bussarna på Londonflygplatsen Stansted, efter att flera tåg dit ställts in, skriver LBC.


20 juni
Bilder på ett hav av väskor som täcker golvet på Heathrows terminal två sprids i sociala medier. Väskkaoset tvingar Heathrow att be flygbolagen ställa in tio procent av sina avgångar från flygplatsen under resten av dagen. 15 000 resenärer drabbas, enligt Independent.


21 juni
Resenärer på Manchesters flygplats tvingas stå i köer för att checka in som är så långa att de ringlar ut på parkeringsplatsen utanför, skriver The Mirror.

23 juni
Facket meddelar att omkring 700 British Airways-anställda på Heathrow kommer att gå i strejk under sommaren. Den huvudsakliga anledningen till strejken är att anställda fortfarande inte återgått till normala lönenivåer efter att deras lön minskat med tio procent under pandemin, skriver BBC.

Följ ämnen i artikeln