Minst är bäst

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-17

M och S satsar mest pengar på reklam – men MP och KD vinner

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson och Maria Wetterstrand plockar hem många plus.

Inom kort tapetseras landet med valaffischer.

Moderaterna och Socialdemokraterna satsar mest pengar på en valseger.

Men det är småpartierna MP och KD som vinner reklamkampen.

Kristdemokraternas affisch med Göran Hägglund får högt betyg av Aftonbladets panel.

Nu har alla partier presenterat sina valaffischer inför valet den 19 september.

Hela registret finns med. Nyskapande, traditionella – och rent av tråkiga. Aftonbladets panel med Bengt Johansson, professor i journalistik, Fredrik Svensson, grundare av reklambyrån Naked Sweden och Lena Mellin, chef för Aftonbladets samhällsredaktion, har tyckt till.

– Mycket kraft läggs på att affischerna ska vara en del i en sammanhållen kampanj, grafiskt och budskapsmässigt, säger Bengt Johansson.

Satsar på nätet

Partierna har investerat åtskilliga miljoner för att få ut sina budskap. Mest satsar de största partierna S och M, 70 respektive 60 miljoner kronor. En stor del av reklamkakan läggs på valaffischer och reklam i tv. Nytt för i år är en storsatsning på nätet och sociala medier som Facebook och Twitter.

– Vi satsar 70 miljoner i år jämfört med 50 miljoner 2006. Det är mycket på grund av TV-reklam och olika satsningar på webben, säger Karin Pettersson, Socialdemokraternas kommunikationschef.

Trots sin litenhet är Centern det rikaste partiet. Tack vare goda aktieaffärer kan partiet satsa hela 65 miljoner på en valseger.

– En stor budget ger oss möjlighet att ge ut min bok och tv-reklam har tillkommit. Men pengarna är inte avgörande. I slutändan är det taggade centerpartister som kommer att avgöra, säger partiledaren Maud Olofsson.

”S bluffar”

Hon tror att M och S har betydligt större budgetar än vad de redovisar.

– Socialdemokraternas siffror är bara larv, det vet ju alla att de bara är bluff. LO satsar ju totalt 90 miljoner på en S-seger.

Följ ämnen i artikeln