Cancerfondens bröstkampanj stoppas av Facebook

Publicerad 2016-10-19

Plockades ned: ”Vi förstår inte”

Efter knappt ett dygn och nästan 100 000 visningar plockades Cancerfondens videoguide för hur man upptäcker bröstcancer ned från Facebook.

– Vårt mål med det här är att rädda liv. Att det inte ska tillåtas på Facebook är obegripligt, säger Cancerfondens kommunikationschef Lena Biörnstad.

Lena Biörnstad.

På tisdagen laddade Cancerfonden upp ett förklarande klipp på Facebook med syftet att upplysa hur man undersöker sina bröst.

”Bröstskolan” finns redan på organisationens hemsida men tanken var att sprida guiden till fler människor. I videoklippet ses två rosa ringar som får symbolisera brösten. På ett knappt dygn hade det fått över 4 000 gilla-markeringar och visats nästan 100 000 gånger.

Anledningen: ”Vuxenprodukter”

Under onsdagen plockades klippet dock ned av det sociala nätverket. Anledningen? Klippet ansågs ”marknadsföra vuxenprodukter”.

– Det här är viktig medicinsk information. Ett av våra viktigaste uppdrag är att upplysa om hur man hittar cancer och hur man gör det tidigt, säger Cancerfondens kommunikationschef Lena Biörnstad och fortsätter:

– Vi förstår inte alls varför Facebook gör på det här sättet.

”Man får ju ingen förklaring”

Klippet på bröstskolan har modifierats ett par gånger den senaste veckan just för att anpassa den efter Facebooks olika regler. När Cancerfonden nu fått denna version nedplockad har de försökt bestrida beslutet – men utan framgång.

– Man får ju ingen förklaring från dem och de går inte att få tag på.

Aftonbladet har sökt Facebooks nordiska pr-byrå för en kommentar.

Följ ämnen i artikeln